Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

PDF Udskriv Email

Særligt Sensitives Guide af Ted Zeff

 

 Glæde og ro hersker i sødt, nyt værk     

  

Ted Zeff
Særligt Sensitives Guide
Oversat af Otto Sigvaldi
Borgens Forlag - 226 sider
179 kr.



Det kan være hårdt at være følsom i en verden, der er udpræget styret af rationalitet, effektivitet og en menneskelighed, der ikke levner mange chancer til det sårbare menneske, der måbende kan se på, mens kolleger og omgangskreds gjort at et hårdere stof fejer bløde værdier og tvivlens væsen til side, som var de irriterende fluer.

 

Det er befriende, når der udkommer litteratur særligt dedikeret til disse særligt udsatte. Om indholdet altid KUN er dedikeret til dem, kan diskuteres, men reelt og dejligt er det, at der er TÆNKT på denne målgruppe.

 

Således i bogen her

 

Det er ønsket om glæde, ro, taknemmelighed, livskvalitet og velfærd, der præger denne, lille, dejlige håndbog. Bogen er tilegnet særligt sensitive mennesker, ifølge bogen en femtedel af befolkningen, som har et særligt, fintmærket nervesystem, som på positivsiden er meget åbne, kreative og empatiske, og på den anden side oplever større belastninger ved f.eks. dufte, støj, tidspres og udfordrende socialt samvær.

 

Guiden er fyldt med øvelser, der skulle kunne hjælpe særligt, sensitive mennesker gennem livet, og det ser ud som om, at dens form og indhold er et godt bud på efterårets bogindkøb.

 

Bogen er opdelt emnevis som selvværd, stresslindring, kost, motion, kosttilskud, forhold til andre, spiritualitet og arbejde.

 

Formen er perfekt som opslagsværk, idet den kommer rundt om stort set alle de emner, der optager et moderne menneske. Indholdet spænder fra almindeligheder til nytænkning. Det, der gør bogen til unik og anbefalelsesværdig, er dens evne til at fremstille teksterne som skræddersyede til det moderne, travle menneske, som også har trang til, men ofte for lidt tid til, at pleje sig selv.

 

 Den fortæller det, vi alle ved, at virkelig lykke kommer af indre fred, ikke ydre rigdom, at man skal skrue ned for de elektroniske støjsendere, at det er godt at være taknemmelig for det, man har, og fokusere på glæderne i livet.

 

Men så ind imellem alt det velkendte, kommer der guldkorn som bare det at undgå at se på uret efter 20 og i stedet bare lade tiden gå og leve i det naturlige miljø. Vækkeuret stillet man før kl. 20. Bogen indeholder en række to-do-lister, som et travlt og moderne menneske vil have stor gavn at at lave en gang årligt for at checke, hvor stressen i ens liv kommer fra, om man ønsker at lave om på det, og hvordan man så gør det. F.eks: Købe store billeder af beroligende natur, finde tøj i beroligende farver, gå i en park eller naturlige omgivelser hver dag.

 

Forslagene er udarbejdet for at indarbejde nye metoder til at reducere synsindtryks evt. negative påvirkninger i ens nervesystem.

 

Forslagene er konstruktive og lige til at gå til, og det anbefales at indarbejde daglige morgen- og aftenrutiner over uger, måneder og år.

 

Hvordan beroliger man en anspændt krop: Bestiller tid hos en massør. Giver flere knus i denne uge. Ser frem til at komme balsam på panden ved sengetid. Bevidst slappe af i spændte muskler i løbet af dagen. Foreslå partneren at man masserer hinanden. Alt sådan noget bliver der foreslået. For at fremme berøringen mellem mennesker velvidende, at det i sig selv giver ro og afspænding. Hvordan gør man op med et langt livs indlærte værdier, som man oplever er usande?


 

 Der er også gode forslag til, hvordan man skaber sig en afstressende arbejdsdag, hvordan man iagttager sin sjæl ud fra en østlig synsvinkel, der er visdomsord udi kærlighedsområdet, der er anvisninger på, hvorledes man stresser af ved at tale mindre, og der er tips til beroligende aktiviteter om aftenen, så man opnår en bedre søvn.  

 

Nøglen, fortæller bogen, til et lykkeligt liv for den særligt sensitive er at planlægge. Og set i det lys er bogen fint delt op med planer for de enkelte uger over et år, 52 i alt, hvor man får besked på at gøre sådan og sådan. Den har sine holdninger, f.eks. til konkurrencer kontra samarbejde og holdsport. Det vigtige er, at den indre fred og sandhed langsomt gror frem, efterhånden som man dykker ned gennem bogens emner og kommer dybere og dybere i sig selv, når man tænker over, hvilke positive konsekvenser, de enkelte råd vil have til en på et år. Tænk en gang så hvis man lader gå et år, efterlever det hele, og anmelder bogen igen. Så er man et helt nyt og utvivlsomt bedre menneske.

  

Bogen indeholder også forslag til, hvordan man beskytter sig selv i forhold til omverden gennem en såkaldt hvidt-lys-meditation.

 

Og fungerer bogen så? Holder stilen?

 

Nærværende anmelder har over årene undervist meget i og læst rigtig meget litteratur om udvikling og selvudvikling. Og det er altid opløftende, når der udkommer en bog, der ser ud til på meget daglig, konkret og anvendelig vis at løfte den store opgave det er at sætte folk ”på kanten” fri at, hvad man af omgivelserne ofte bliver beskyldt for er skaberi.

 

Bliver man mødt med fordømmelse og hån, fordi man er sensitiv og påvirkelig, skaber det mere ufred i sindet og dermed ufred i verden.

 

Bogen her kan anbefales, fordi den påviser nogle mønstre, man måske har siddet fast i i årevis uden at tænke videre over det. Påvisningerne sker gennem anvisninger til, hvordan man så kommer videre – til gavn og glæde for sig selv, sin familie, sine relationer – og i sidste ende ganske mange flere.