Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

PDF Udskriv Email

Duet for Livet af Keld og Hilda

Hilda Heick, Keld Heick  og Michael Holbek Jensen
Duet for Livet
Lindhardt og Ringhof - 366 sider - Kr. 299,95
  

 

Keld og Hilda leverer varen - igen

At stor kunst ofte kommer af stor smerte, er Keld og Hilda eksempler på.

Keld og Hilda har gennem årene leveret varen på et utal af scener, i et utal af programmer, på et utal af plader. Til gavn og glæde for de mange. Man kan mene om dem og deres musik, hvad man vil, men det er indiskutabelt, at de har bidraget til populærmusikken i en grad, andre kun kan drømme om.

Efter gennemlæsningen af denne bog må man undre sig over, og tage hatten af for, at de har været så gruelig meget igennem, og så alligevel have bidraget så meget til så mange menneskers glæde. Man er ikke fri for at blive rørt over, at det endte dér, hvor det endte. På utallige CD-spillere, til utallige koncerter, ved millioner af private sammenkomster, ved tusinder af baller. Man kan så spørge sig selv, har Keld og Hilda ofret sig selv, glemt sig selv, forsøgt at få det hele til at køre, selv om de dybest set var uforløste af knap så positive følelser.


Muligvis er det netop fordi, de har været så gruelig meget igennem, at det var vigtigt for dem at levere lak og velpolerethed udadtil.


Bogen fortæller ting, der ville kunne få mange andre til stakåndet at gribe ud efter nervepillerne, mens Keld og Hilda ser ud til at dulme nerverne ved at synge en sang. Det eneste tema, vi har kunnet finde, som vi savner at vide lidt mere om: Hvordan har det kunnet lykkes sangskriverparret og særligt Keld at hoste det ene hit ud af ærmet efter det andet. Hvilket talent har han, hvor kommer inspirationen fra?

 

Ellers er bogen ret så velkomponeret og bringer os gennem en tidsrejse med et 150 hundrede siderst tilbageblik på barndom, ungdom og forsøgsvise afsæt og endelige ståsteder på scenen til Musikbutikken, Melodi Grand Prix, revydirektør-perioden, TV-tiden og alt det andet.


De nerverpirrende ting i bogen:

Fuldstændigt vanvittige familieforhold i ungdommen  hvor Hilda Heicks egoistiske idiot af en far (red.!!) i årevis gav Keld den kolde skulder og spurgte, hvad han ville, når skrupforelskede Keld i de unge år ville besøge sin Hilda. Tyrannens kontrolbehov og smålighed var grænseløs, og det er aldeles ufatteligt, at Hilda ikke for en menneskealder siden helt fortjent har slået hånden af ham, dels for at overleve, men også for at signalere, at sådan skulle man altså ikke behandle andre, datter eller ej.


Svaret finder vi i en lille noget naiv, men for mange børn, nødvendig passus i bogen. "Han elskede sin datter". Men - det gjorde han søreme ikke. Han elskede sig selv og ville, at hans datter skulle passe ind i hans kram og forblive hans ejendom. Og at Hilda om nogen havde haft brug for psykologhjælp til at slippe fri at en sådan åndskvæler. Men lad nu det ligge . . . .Vi lader også ligge, at Kelds far i passager i bogen ikke fremstår som meget bedre, da han alene med sin holdning til Kelds musik og valg her i livet forsøget kvæle det unge menneskes trang til at virke, som den her. Man fristes til at spørge sig selv, hvordan sådanne tåber overhovedet havde fantasi til at lave børn, og hvorfor de overhovedet fik nogle, når de alligevel ikke gad børn, som de udviklede sig, -, men kun gad dem som forlængede arme af dem selv.

Et tema med varianter udspiller sig fra Kelds fars syn på Kelds udfoldelser, der hverken i sportsmæssige eller musikmæssige præstationer falder i nåde for faderens åsyn.


Den smerte, bitterhed, fortvivlelse og fornedrelse, der er blevet grundlagt hos det unge par i de unge år, den MÅ have fulgt med op gennem alle årene og har været så stor en del af Keld og Hildas indre, at de har valgt at omsætte den for det halve kongerige i stedet for at lade vreden og håbløsheden æde dem op indefra.


Det var klogt, og vi ser så med nysgerrige øjne på, at der her så mange år senere udkommer en mustenstyk roman skrevet af de to selv, en journalist og i bogens sidste halvdel deres datter, Annette.


Med de forskellige episoder op gennem livet kommenteret af begge og nogle gange alle tre parter bliver bogen levende og dynamisk, og det er en bog, der udover at være fin læsning for Keld og Hilda-Fans også giver et fantastisk indblik i småborgerlighedens Danmark i de halvtredsere og tressere, som Keld og Hilda er produkter af. Er man født og opvokset i København eller deromkring giver det en ekstra dimension, at der er vejbeskrivelser og navne med, som kan fortælle med hvilken sporvogn, Keld skulle køre for at besøge sin elskede.

År senere skulle Kelds bedste ven og kompagnon i The Donkeys svigte Keld og de andre i bandet noget så eftertrykkeligt og snyde dem for store pengebeløb, det er også noget, der ville kunne vælte andre end lige netop de to

Keld er dog gjort af et andet stof, og ikke uden selvransagelser og tid tilgav han sin bedste ven, da han bar ham til graven.

At Keld og Hilda er lavet af et særligt stof, det får vi gang på gang syn for i den velskrevne og vedkommende bog. Den ser ikke ud til at lægge fingrene imellem, hverken når det gælder, hvordan Hilda fandt ud af det med at lave børn, hvordan Keld snød sig fra vagterne på kasernen for at komme ud at spille, og hvordan brylluppet mellem de to på Søllerød Kro blev til genstand for familiefejde mellem to familier, man skulle tro ikke var kommet ud af børnehaven endnu eller i det mindste tænkte en eneste tanke på andre end sig selv og egne fattigfine fornemmelser.

Man bliver vred, når man læser bogen, man får følelserne i kog over alt det, de to unge mennesker skal gå igennem for at få hinanden, det er sgu nærmest tragisk, at forældre ikke kan opføre sig ordentligt, når det gælder deres børn. Føj må man sige.

Man må også sige, at bogen på enhver måde har sin berettigelse. For det er historien om to unge mennesker, der med alle odds imod sig kæmper sig frem til positioner, han som popidol og familiefar -, hun som først udearbejdende og siden scenevant og partner udi musikken. Det var ikke let at få overtalt Hilda, læs mere om det i bogen.

At Duet for Livet er medrivende, skyldes naturligvis, at parret har en historie at fortælle, en desværre alt for kendt historie om familiers udslag af mindreværd, hvor unge mennesker så skal forsøge at finde deres ben. Men også fordi det naturligvis er guf at nå ind under dørmåtten hos et ad Danmarks mest kendte par og høre om fattigdom trods masser af spillejobs, om Hildas jalousi, om Kelds evne til at glemme alt om penge og om, hvordan præcision og engagement var ved at drive andre i The Donkeys til vanvid.

Keld lærer tidligt, at det er nødvendigt at lave numre, så det gør som førnævnt med både fodtusserne og siden med selveste Engelbert Humperdinck, der ifølge Keld på arrogant vis nægter at synge efter opskriften i musikbutikken, men siden falder til patten i programmet -, hvordan skal vi ikke afsløre her. Også Jørgen Inmann har han sin helt egen metode til at overtale til et interview, selv om guitarekvilibristen forlængst har svoret, at rampelyset er en sagablot.

Hvilke metoder han bruger? Det må man købe bogen for at finde ud af. Det er et godt køb.

Bogen er en godbid for alle Keld og Hilda-Fans, den er et godt skrift om barndommens enorme betydning for det senere liv, og den er drysset med minder fra en glorværdig karriere, fyldt med humor, sorg, fortvivlelse, nederlag, vrede, økonomiske trængsler og mange af de ting, der gør mennesker -, og som har været med til at forme en unik familie, som de selv på et tidspunkt døber: Cirkus Heick.

Så er den humoristiske og galgenhumoristiske stil lagt.

Velkommen til en meget spændende læsning om Cirkus Heick.

Senest opdateret: Lørdag, 24. november 2012 10:02