Kvinder der forandrede verden PDF Udskriv Email

Maria Helleberg
Kvinder der forandrede verden
376 sider

Dykker man ned i en enkelt historie om en af de mange kvinder, som ifølge Maria Helleberg forandrede verden, nemlig Lady Dy, prinsesse Diana. Her forsøger hun på en og samme vis at tegne et portræt af en kvinde, der opdagede, at skilsmissen fra Prins Charles ikke gav hende frihed, blot en anden rolle. Samtidig med, at  Diana bliver beskrevet som et offer for elskeren Dodi og faderens luner, som sammenlagt får hende til at "rasle rundt i hans fars ejendom, det noble Hotel Ritz i Paris. Heller ikke i dette forhold kunne hun altså få lov at bestemme noget", hedder det i bogen.
Det er altså som om, at forfatteren på forskellige måder VIL udstille Diana som en skrøbelig og ja-sigende kvinde, der ikke har meget at skulle sige selv.
Mon det nu også var sådan, spørger man sig selv efter at have læst afsnittet. Ja, det ser ud til at have været sådan på en tid, hvor Diana nærmest var vokset op på toppen af England i et dynasti men uden synderlig uddannelse og med Cartland-bøgerne inden for rækkevidde. Hun blev holdt godt, som man siger, og det blev hun ved med gennem sit korte liv.
I bogens øvrige afsnit, der spænder fra de markante kvinder under den franske revolution og til Madonna, Ulrike Meinhof, Josephine Baker og Martina Navratilova og Hillary Clinton får vi med Maria Hellebergs skarpe pen mange nuancer og spændende iagttagelser, som man flygtigt hører en resonans af i dagligdagens travlhed, men hvor vi her får lov til at dvæle ved kvinderne under historiens vingesus.
Et flot stykke arbejde. Man kan altid diskutere, hvorfor den og den ikke er med, og om den og den nu skulle med, for var det ikke i virkeligheden bare historien om en kvinde, der er kommet frem på trods af og med et godt udseende og med fødselshjælp fra en flok mænd.
Det fratager os ikke en god læseoplevelse.  Er man historisk interesseret, eller ønsker man at vide noget mere om de kvinder, der er gået hen og blevet ikoner i vor tid, så kan man roligt gå i gang med bogen her. Maria Helleberg har sine meninger, som på nogen virker lidt hårde og firkantede, på andre vil de virke som en aha-oplevelse. Et skud fremad mod et andet syn på verden -, og at man kan godt, også selv om man er kvinde.