Kvalitative iagttagelser |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Casper Feilberg & John Maul Kvalitative iagttagelser 316 sider Aalborg Universitetsforlag En rigtigt spændende bog. Først og fremmest en fagbog men vi andre kan også få ganske meget ud af den ved at læse den godt igennem og på den måde opdage, at vi er meget forskellige som mennesker, og at vi har behov for noget meget forskelligt som mennesker, selv om vi ligner hinanden. F.eks. har den et godt eksempel med ordet appelsinis, som enhver jo kan tage fejl af, når man ser ordet på et menukort. Først i det øjeblik, vi finder ud af at lægge trykket rigtigt - efter måske et øjeblik til at finde ud af, hvad der egentlig står, så bliver vi forstået. Ser man ikke, hvad der står på menukortet, så bliver man fremmedgjort overfor ordets indhold og sidder tom tilbage uden at have fanget den samlede sproglydssekvens. Forståelse og betoning er et samlet hele, og det er ikke til at vide, hvad der kommer først og bliver i bogen en gestalt og vigtigt er det at vide, at opfattelsen af det enkelte ord er vigtigt for ikke at få den samlede sproglydssekvens til at lyde forkert og hul. Eksemplet kommer i forlængelse af bogens omtaler af undersøgelser på Ordblindeinstituttet, der fortæller, at dårlig læseforskning typisk er fuld af udokumenterede påstande og efterlader læseren med en usikker fornemmelse af, hvor langt konklusionerne rækker. Sådanne sætninger i en fagbog er med til at understøtte den enkelte forskers og lærers nødvendighed af kildekritik og fortæller også indirekte, hvor kompleks undervisning og forskning er, og at det ikke bare er noget, man begiver sig ud i med lægmands viden, såfremt indlæring skal være en succesoplevelse for såvel lærer som elev. Bogen er fyldt med fremragende eksempler på, hvordan man genem det at forstå, undersøge og udrede mennesker specifikt kan forsøge at få det optimale ud af deres kvaliteter og evner. Der bliver draget paralleller til undersøgelser langt tilbage i tiden, så langt tilbage som Skydsgaard-disputatsen fra1942, og bogen kommer rundt om emnerne indenfor den eksistentielle fænomenologi på en overordentlig lødig og fyldestgørende og så sandelig også letforståelig måde. Lad os citere om ovennævnte sprogbarrierer: Den sprogvidenskabelige fremgangsmåde svarer til at diagnosticere halsbetændelse, lungebetændelse og influenza udfra feberkurven alene. Som behandler ved man, at det naturligvis ikke kan lade sig gøre, og bogen, hvis ikke man skulle vide det, fuldender da også meningsfuldt, hvad der skal til for at forstå svaret og resultatet af målingerne. En flot bog på højt niveau, som præsenterer den kvalitative tilgang til den professionelle iagttagelse, undersøgelse og udredning, som er afgørende for at opnå indgående forståelse af andre mennesker, og som danner grundlag for dialogen og interventionen i det faglige samspil med elever, klienter, patienter og medborgere. |
Ældre anmeldelser
- Feber
- Gift
- Anker Jørgensen og det forunderlige liv
- Alting har en tid
- Kina Sweet & Sour
- Det gyldne bur
- Forbrydelsen
- Pundik og Krasnik
- Grand Cru-klubben
- Årgang 2012
- 100 topchefer
- 1950erne
- Altid hos dig
- Grib kærligheden
- Heksemesteren - 1-10
- Jane Eyre
- 3096 dage
- Familiefred med dine forældre
- Partner for livet
- Krigens Stemmer
- Bonusforældre af Jesper Juul
- Joan Ørting Hvad vil du ha´
- 7 gyldne regler for 2 der lever sammen
- Heydrich
- Kærestebreve - skriv med hjertet
- Den udvalgte
- Tine Brylds biografi og retten til det kaotiske ridt
- Recepten på lykke
- Mod, sved og tårer
- Blockbuster
- Den Gule Plet
- Turen går til besættelsestidens København
- Heksenat
- Marco Effekten
- Den store leder og jagerpiloten
- Annemad
- Asger Aamund - en ridder uden frygt og dadel
- Camp Century
- A-Z - kærlighed og seksualitet
- Datingkongen