Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

Huset uden ende PDF Udskriv Email
 
 huset uden ende - bog
 
 
Mathilde Walter Clark
Huset uden ende
288 sider
Politikens Forlag
 

Det virker overvældende, at man kan skrive sådan her. Næsten positivt chokerende. En sproglig intensitet, en lang, lang række genkendeligheds-hotspots, en refleksion over ens indre hus, og en spænding der bliver svær for kommende forfattere at leve op til.

Det gør det, fordi spændingen her kommer indefra. Hvad vil verden, hvor bringer den mig hen, hvad vil omgivelserne mig, og hvad vil og kan jeg med de forudsætninger, jeg har, og hvad er forudsætninger i det hele taget for en størrelse.


Naturligvis er den indre rejse godt forklædt som spændingsroman, hvor Mathilde Walter Clark vender tilbage til det hus, hvor mordet i hendes familie blev begået. 
 
I sin research finder hun så ud af, hvem der er morderen, og på den måde ledes hun ind i en seriemorderindustri, der er som et endeløst hus med mørke korridorer . . . 

De mørke korridorer er naturligvis bogens hovedperson, der her har skrevet 20 essayer i jeg-form. 

I sin research kommer hun så langt omkring som til Key West, Chennai, San Antonio, Washington Park Cemetery, Clinton-fondene, København, New York, forskellene på Beauvais- og Heinz-ketchup, Kirkegaaards forfatterskab, en læserkreds i Gentofte og mange andre genkendelige og kendte steder. Såmænd også begivenhederne i de historiske dage, da Trump blev præsident.

Igen falder vi over, at det må være genkendeligheden i ens egen person, der bliver opdaget eller genopdaget. Omfavnet eller sat på hold alt efter hvad psyken lige kan kapere den dag.

Det er en yderst elegant måde at beskrive menneskets søgen efter sig selv på.

Gennem hårrejsende detaljer og idelig jagt på seriemorderen kommer læseren igennem gru og rædselsfyldte scener, der alligevel er nøjagtigt så  tæmmede, at de ikke får overtaget, men at vi bliver sammen med hovedpersonen og selve meningen med bogen; vi kommer aldrig til at flyde ud af thrillereksponerede tangenter, men forfatteren sørger hele tiden for at gelejde os tilbage til noget, vi kan bruge; i hendes eget tilfælde: det split, hun selv har oplevet ved at være datter af en dansk mor og amerikansk far. De kultur- og holdningsmæssige split det har været for hende, og hvorved vi som læsere får sat spot på mange af de split, vi selv bærer rundt på.

Kærligheden til litteraturen er udelt, hvorfor forfattere og det skrevne får rum plads i linjerne, hvilket da sikkert også er årsagen til, at Hemmingways hus på Key West er med. Her kan man så undre sig over forfatterens mangel på decideret kendskab til hans manglende, iøjnefaldende skrivebord med skrivemaskine; det er alment kendt, at han stod skrivende ved en skrivepult og fik sine mesterværker ned på papiret.

Der skal således være plads til ikke bare én form for undren i sådan en dejlig roman, essay-samling eller hvad man helt nøjagtigt skal kalde bogen. Ens undren, søgen, nysgerrighed og arbejdet med sit eget, indre hus, er forudsætningen for et godt liv. Redskaber og inspiration til det kan vi bl.a. finde i bogen her.

Og -, er man til mere uhygge og det visuelle, så er der en bestemt adresse i St. Louis, man kan google; - et hus, hvor man sagtens kan se for sig, at en kvinde og hendes fire-årige datter er blevet myrdet . . . . 

Adressen finder du i bogen . . . .