Briterne og Brexit PDF Udskriv Email

Briterne og brexitaf Divya Das

Divya Das og Kim Bildsøe Lassen
Briterne og Brexit
262 sider

Brexit er så tæt på og alligevel så langt væk.
Det giver på begge måder mening at få input, forklaringer, analyser og gode historier om emnet fra to af de, der stod i orkanens øje, da det hele blæste løs for få år tilbage, og på en vis måde stadig gør.

Det, der efter endt læsning står tilbage for os er, at Brexit er et mangeøjet sværd, at der er mange forklaringer på den overraskende afsked.
Og at der i tiden efter eksempelvis både den nuværende dronnings kommende død, samt alle historierne om Diana, Meghan, Prins Andrew og et hav af forskellige begivenheder, der kan karakteriseres på en skala fra privatliv til nationale skanaler, vil opstå en helt ukendt fremtid. Et vakuum som ingen er klar over, hvad vil føre til. Man får i bogen opfattelsen af, at når det sker, så vil briterne virkelig være helt sig selv. . . . .

Vi ved det godt, men alligevel er det rart at få det fra hestens mule og dygtige reportere: At kongefamilien er en kolossal magtfaktor i det britiske samfund, og at der er så strukturelt afgørende for briternes opfattelse af deres eget land, at det ikke giver mening at beskæftige sig med f.eks brexit uden at forholde sig til kongehuset.

Og selv om regenten er chef for et skandaleramt kongehus, så står hendes rolle som landets overhovede på ingen måde til diskussion i det britiske samfund. Her er bogen meget stærk, når den fortæller os, hvad der samler.

Man kan så til gengæld undre sig over, at bogen på side 79 er nødt til på lidt mystisk vis at citere en unavngiven kilde, når det står åbenlyst for enhver, der bare følger en smule med i britisk politik, hvad EU tilbød David Cameron, da han forsøgte at forhandle sig til bedre aftaler for Storbritanien. Et citat fra en unavngiven kilde svækker bogen; en ren konstatering havde været nok.

Vi ved alle, hvordan Camerons forsøg endte; vi ved dog ikke så meget om den tenniskamp, som Cameron siden havde med Boris Johnson på den amerikanske ambassade, men det får vi så at vide i bogen her, og det er  interessant, at Johnson netop her skulle få et tilbud om at indtræde i Camerons regering; ganske enkelt fordi premierministeren havde brug for Boris Johnsons aggressivitet, folketække og vildskab.

Den gik dog ikke.

De to TV-journalister giver os som helhed et farverigt og glimrende billede af, hvorfor det gik sådan, hvordan det skete, hvilke personligheder der fik sat ord på EU-modstandernes kamp for at komme ud af sammenslutningen og tager os med rundt i det store land fra slum, til minebyer og til herskabelige landskaber, for med ord og stemninger at vise os, hvordan dagligdagen derovre er for mange og forsøge at give os en forståelse af, hvordan et næsten forudsigeligt resultat om at blive i EU på valgdagen blev vendt til et overraskende nej.

En glimrende bog der fremmer forståelsen for briterne, og som også giver et fint, og alligevel ikke påtaget eller selvoptaget, indtryk af journalisternes muligheder for at belyse vigtige begivenheder i historien om briternes farvel til EU.