Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

Ulvesommer PDF Udskriv Email

Ulvesommer af Hans Rosenfeldt

Hans Rosenfeldt
Ulvesommer
464 sider
Politikens Forlag

Det er ikke hver dag, man i de allersidste linjer i en bog finder et budskab, der giver ekko langt ind i sjælen.
Og det endda i en thriller.
Det er ikke desto mindre tilfældet i Ulvesommer.

Det var det eneste, hun havde.
Det var der, hun ville starte.


Man kan naturligvis lægge symbolik og metaforer berettiget eller uberettiget, hvor man vil, når man læser en bog. Her lægger ordvalget naturligvis også op til nye bind i serien.

Men det er som om, at disse sidste ord i en på mange måder stor og særdeles indholdsrig roman binder en sløjfe på alt, hvad der er oplevet på bogens pænt mange sider. Og oversat til læserens egen verden; hvad vi ellers har oplevet af spændende ting i livet . . . . 

At når man næsten intet har, så skal man sætte pris på det, for det er her, det hele begynder.

Bogen er første del af en serie, hvorfor forfatteren præsenterer os for et godt galleri af mennesker. Sådan et galleri plejer pænt at udvide og udvikle sig undervejs i serien i nye bind. Så det er rart, vi får oplysninger på bordet om de første. Sådan da. Og at karakterne bliver beskrevet nogenlunde solidt og engagageret, så man som læser kender dem noget og alligevel har en del til gode i kommende bind.

En ulv findes død, og der er dele af et menneske inde i dens mave. Den afdøde er sluppet væk fra en blodig massakre i Finland. Nu kan man så undre sig over, at vedkommende dukker op i skovene omkring Haparanda, Sveriges østligste by, nappet af en ulv. - Samtidig venter lejemorderen Katja i Sankt Petersborg på besked om sin næste opgave, der fører hende over flere grænser, bl.a. til Hasparanda.

Hvor en række brutale hændelser finder steder, og hvor Hannah Wester og hendes kolleger må få fingeren ud i en vis fart, da myndighederne også står på spring for at få sagen hurtigt opklaret på deres måde og i deres favør.

Denne kæmpen på to fronter er forfatteren fantastisk til at beskrive.

Så ligger resten af historien jo lige for -, tror man da, for efterhånden som bogen udvikler sig, er der flere fortællinger, der knyttes sammen.
Forfatteren er god til at beskrive de geografiske lokationer, og de store vidder og øde områder er i sig selv noget, der pirrer  nerverne og gør alting anderledes spændende, end hvis det havde foregået i en storby.

Et par steder undervejs i handlingen, undrer man sig over forfatterens påfund og tænker, om det er søgte forsøg på at beskrive en persons karakter, eller om det nu også er nødvendigt for at opretholde spændingen.

Et sted får vi eksempelvis at vide, at Für Elise af Beethoven er skrevet cirka 1810. En spøjs oplysning, overhovedet at nævne årstallet og i særdeleshed cirka, når det klassiske musikstykke nu engang ER skrevet i 1810. Også selv om oplysningen falder, midt imens en af bogens personer, Katja, bevæger sig rundt i et værksted, tvivlende og søgende.

Finland, Sverige og Rusland og de enorme skovområder i grænselandet nordpå bliver beskrevet på en meget fin og detaljeret måde, så man nærmest føler, man er på stedet, selv om vi i Danmark er så langt, langt fra, og for det meste slet ikke kender til de geografiske nuancer.

Første bind tegner rigtig godt for serien, der altså nu er påbegyndt af manden bag Broen og Marcella.

Spænding så tungen et par gange eller fem glider ud af munden.