"Den vilde" i europæisk idéhistorie Udskriv
'Den vilde' i europæisk idehistorie af Ole Høiris

Ole Høiris
"Den vilde" i europæisk idéhistorie
298 sider
Aarhus Universitetsforlag


Et ordentligt og velbegavet indspark i debatten om  folkeslagenes bevægelse og ikke mindst om Europas historiske og stadfæstede kontinent som arnested for bevægelser blandt befolkningerne. Vi kommer også udenfor Europa, såsom Columbus og Vestindien, Sumatra og Congo, idet bogen tager fat på de enorme debatter om eksempelvis vildmanden m/k, betragtet som behårede mennesker med en blanding af menneskelige og dyriske træk men hævet over abernes niveau.

Den behårede vildmand mødte europæerne under sejladserne på Afrika i form af menneskeaberne, hvoraf den første chimpanse kom til Europa i 1630.
I tekst, billeder og fremragende illustrationer beskriver Ole Høiris bl.a.,  hvordan vandringerne dengang skabte stor afstand mellem diverse grupper, så kontakten ophørte, hvorved et folks oprindelige skikke ikke længere kunne formidles.

Ole Høiris kommer afsindigt, undskyld udtrykket, vidt omkring i sin udgivelser, der på mange måder letter forståelsen for og giver læseren en formidabel indsigt i, hvor europæerne kommer fra, og hvordan folkeslag er brudt op, taget på vandring og dannet nye relationer.

Et fremragende værk der beskriver hvordan 1400-1500-tallets europæiske rejsende gjorde verden større. Bl.a. ved hjælp af opgørene med antikke og religiøse tekster som primær kilde til sandheden til fordel for en øget vægt på konkrete erfaringer, iagttagelser og eksperimenter.

Og dermed på mange måder lægger kimen til den videnskab, vi har idag.

Et letforståeligt sprog og et dejligt, smittende engagement i linjerne.

Tankegangen om hvordan fremmede mennesker kategoriseres sporer Høiris tilbage til antikkens Grækenland. Han konkuderer, at videnskaben om mennesket altid udvikler sig sammen med periodens tidsånd, da denne gren af videnskaben i modsætning til eksempelvis naturvidenskab mere eller mindre ubevidst også aftvinges subjektiv værdi og mening, fordi mennesket, mener han danner egen identitet på basis af denne kategorisering.