Mingselskabet Udskriv
Ming Selskabet af Holger Dahl
Holger Dahl
Mingselskabet
360 sider
Grønningen1
 
En meget fin bog der er et klasseeksempel på, at man som debutant kan udmærke sig betydeligt litterært ved at føre en anderledes pen og ikke læne sig op af noget umiddelbart genkendeligt.

Een ting er at bogen er vanvittigt spændende, den er også fyldt med varme og lune undervejs, idet den ofte berører såvel kinesisk som japansk visdom og på den måde pakker en ganske almindelig danskers måde at se verden på ind i en østerlandsk kontekst.

Den handler om en dansker, der i 1982 skal til Kina for at overtage salget af trykmaskiner for en tysk virksomhed, Abendland i Mainz. Til at begynde med suges han umærkeligt, men med point-of-no-return-etiket ubønhørligt ind i en kinesisk verden, hvor intet er, som det ser ud, og hvor tiden, ifølge bogens bagsidetekst i hvert fald, er gået i stykker.

Det viser sig gennem bogen, at tiden også bliver opløst for læseren, idet bogen er så spændende, at den, med et fortærsket udtryk, næsten er umulig at lægge fra sig.

På den måde kombinerer forfatteren på en snild måde sin hovedpersons rejse ind i en vægtløs galakse og omsætter det, så vi læsere får glæde af opholdet i samme galakse, og det er rigtig godt gået.

Romanen er skrevet i et yderst mundret dansk med dagligdags og tydelige vesterlandske handlinger og obervationer i Bejing, hvor telefonsystemet ikke virker særlig godt, antageligt, som det hedder, fordi det hemmelige politi først skal på plads, så de kan lytte med. Og fortæller om hvordan den tavse Wang viser sig at blive en ualmindelig god guide i Beijing, og hvordan de nye venner på Venskabshotellet kunne stå en bi i situationer, hvor en kineser ikke kunne forklare noget, og det var der trods alt tit, som det hedder.

Det virkede, som om det enorme, kinesiske statsapparat brugte halvdelen af sin tid på at finde på nye, sjove ting, det kunne bruge den anden halvdel af sin tid på.

Og så er det ellers, at begivenhederne begynder at tage fart. Bogstaveligt. Romanen tager fat i læseren på en næsten ubønhørlig måde, løfter en op, og præsenterer os for kinesisk visdom, samfunds-opbygning, indretning og til syvende og sidst, en helt anden måde bare at være på og tænke på.

En spændende måde at kombinere en næsten journalistisk beskrivelse af dagligdags handel og vandel og så tilsat de metaforer og kinesisk hatteæske-visdom og mystiske tegn og symboler til at ruske op i en danskers måske lidt for danske måde at være på.