Lovløs PDF Udskriv Email
Lovløs af Stine Bolther
Line Holm & Stine Bolther
Lovløs
484 sider

Klasse. En krimi med så mange geografi- og namedropping spotpoints, at man nærmest føler sig som en del af miljøet og som et led i efterforskningsarbejdet.

Amager Strandpark, Ekstra Bladet, Viborg Centrum, - realskole og katedralskole, Lundtofte, Nørre Felding, Aarhus, Fødselsanstalten, Rigsarkivet, Roskilde Lufthavn, Teglholmen, Vanløse, Hvidovre foruden Riget på Blegdamsvej og meget, meget mere.
Det er spændende at følge Mikael og Maria under opklaringen med en forbrydelse via et skelet på minkenes begravelsesplads i Nordjylland samt et attentat på en drabschef. Midt i noget der kunne ligne ragnarok eller et ødeland efter, at er ikke er meget politi på gaderne.

Etaten landet over er nemlig under pres, idet hundredevis af politifolk har sagt op i frustration over dårlige arbejdsforhold.  Og på den måde ramler forfatterene med mink-historien midt i corona-tiden og al balladen om det politiske ned i nogle af de aktuelle samfundsforhold, og som meget vel vil kunne udløse den lovløshed, som bogen lægger op til kunne blive til grum virkelighed.

Det er efter vor mening vigtigt, at en god krimi nu til dags dykker ned i og kommer meget rundt om aktuelle samfundsforhold, hvor stemninger, politiske diskussioner og følelssesmæssig nuancer dukker op ind imellem. Her i denne to´er i serien formår forfatteren at afbalancere samtlige forhold, så der hverken er for meget krimi eller for lidt samfundsrelevant. Den er spændende, netop fordi den er bygget op som noget, der kunne ske i virkeligheden -, der skal bare skubbes lidt hist og pist og besluttes noget fra etat og politikere, så kan vi sagtens have al den ballade, som plottet i bogen her lægger op til.