Succes på recept |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Tom Okke Succes på recept 296 sider Politikens Forlag Forfatteren har fundet en form i bogen, der gør den rigtig spændende, vedkommende og når ud over rampen på en anderledes måde end mange andre biografier og erhvervshistorier.
Han skriver åbent og ærligt, at han var i Aarhus for at lave en helt anden historie, men at han på Den Uendelige Bro fik en svarmail fra Hans Bøgh-Sørensen fra den danskeejede virksomhed, Orifarm. Forfatteren fortæller om tilblivelsen af bogen, lige fra mødet på Politikens Forlag, til de timelange samtaler med ægteparret Bøgh-Sørensen og til beskrivelsen af omsætningen på d.d. 13 mia kroner. Se, DET gør en erhvervsbeskrivelse autentisk, at vi ikke nødvendigvis går lige på og hårdt, men laver en blød opstart, hvor journalistens/forfatterens overvejelser og proces bliver en del af bogen. Så kommer vi til indledningen i bogen, der metaforisk beskriver gåturen fra receptionen til nybygningen, og som næsten beskriver den rejse, virksomheden har været på gennem årene. "Nærmest pr. refleks ser man op. Der er højt til loftet - i alle ordets betydninger". Så er vi igang og bliver hurtigt en del af miljøet, for Tom Okkels beskriver, hvordan medarbejderne i virksomheden kører deres hæve-sænkeborde op og ned og ellers er ved at finde sig til rette i virksomhedens nye bygning. Og hvordan de to indehavere nærmest i kor beklager, at kaffemaskinen ikke virker. Den lille passus fortæller meget om virksomhedsledelse..... Siden får vi et historisk tilbageblik mod halvfemserne, hvor Schlüter gik af, Nyrup kom til, og hvor Vaclav Havel blev præsident i Tjekkiet. Man forstår ved læsning af bogen, hvorfor virksomheden har fået så stor succes. Ganske enkelt fordi de tager store hensyn til kunderne, de kalder for KONGEN, og så apotekerpersonalet, der ikke skal arbejde med uhåndterebare emballage på parallelimporter. Vi får at vide, at naturligvis handler det om at tjene, men vi får i allerhøjeste grad også indtrykket af, at dem skal man ikke hive i land ved noget, der bare ligner hit-and-run, derimod med pleje af kunder, personale i detailen og ansatte. Og den ånd har forfatteren fint fanget, for han går tydeligvis ikke kun efter at skrive en bog, der kan sælges, men har fokus på, at læseren får sig en god historie om en virksomhed, der betyder noget for forbrugerne. Bogen fortæller om de stærke familieværdier og den iøjnefaldende sans for købmandsskab, der har været fundamenter for virksomheden, der for udenforstående beskæftiger sig med parallelimport af medicin fra EU-lande. Og bogen fortæller også levende om de besværligheder og grumme retssager, firmaet har skullet igennem, for at opnå den markedsposition, som tilfældet er idag. Om en IT-katastrofe, om konkurrenterne, om de store lønudgifter, om tanker for fremtiden og meget, meget mere. En formidabel godt skrevet bog. |
Ældre anmeldelser
- Forbrydelsen
- Feber
- Gift
- Alting har en tid
- Anker Jørgensen og det forunderlige liv
- Det gyldne bur
- Kina Sweet & Sour
- Pundik og Krasnik
- Grand Cru-klubben
- 7 gyldne regler for 2 der lever sammen
- Årgang 2012
- 100 topchefer
- Bonusforældre af Jesper Juul
- Grib kærligheden
- 1950erne
- Altid hos dig
- Heksemesteren - 1-10
- Jane Eyre
- Partner for livet
- 3096 dage
- Familiefred med dine forældre
- Krigens Stemmer
- Joan Ørting Hvad vil du ha´
- Heydrich
- Kærestebreve - skriv med hjertet
- Tine Brylds biografi og retten til det kaotiske ridt
- Blockbuster
- Recepten på lykke
- Den udvalgte
- Mod, sved og tårer
- Den Gule Plet
- Turen går til besættelsestidens København
- Den store leder og jagerpiloten
- Heksenat
- Annemad
- Marco Effekten
- Fru Magnussen rydder op!
- Asger Aamund - en ridder uden frygt og dadel
- Camp Century
- A-Z - kærlighed og seksualitet