Hobbit i habit Udskriv

 
Jacob Ludvigsen
Hobbit i habit
404 sider
Gyldendal
For alle der trænger til at få meget mere og tillige personlige erindringer af en de danske mediers store navne og samtidigt bevingede og skånsesløse ord fra en ægte samfundskritikers nådesløse pen, så er chancen der nu. Dette er en ganske morsom og bidende og stikkende fortælling om, hvad der er sket af stort og småt på parnasset, i reklameverdenen og medierne igennem de seneste fyrre år, og hvordan medieoppasseren Jacob Ludvigsen har været med hele vejen.
Gennem årene har Jacob Ludvigsen finurligt kreeret så mange idéer, at man må lade, at han har været indsparkerog igangsætter af væsentlige dele af samfundsdebatten, så meget at eftermælet og indflydelse er indiskutabelt.
Humor og vid, foragt og vid, røgelse og skæmt har været så stor en del af hans drivkraft, at kunne vi andre bare vende alle mere alvorlige vildfarelser i samfundet til noget skægt og humoristisk, så ville det ikke være så alvorligt endda.
Derfor er det vigtigt at læse bogen; som inspiration til hvordan man med skæve ideer, krøllede indfald fra Hovedbladet til Squash-reklamer, fra venskabet med Dan Turell til Bornholms Nationalbank.
Beskrivende, vedkommende og med det dejlige touch af Ludvigsen-arrogance blandet med spydig satire og kommentarer, man lader stå et øjeblik, er bogen en fornøjelse at arbejde sig igennem. Man klukler, når man side efter side bliver præsenteret for dels mediemæssige historier, man kendte fra sin egen ungdom, men også en god fortælling om, at der bag begivenheder er folk, der trækker i trådene og får sig en ordentlig latter over forargelsen på parnasset og i den danske befolkning.
Spasmager, samfundsdebattør eller revolutionær? Hvad passer bedst til Jacob Ludvigsen? Måske en blanding af det hele og meget mere. Svaret kan man selv danne sig i bogen her.