Visitors hit counter, stats, email report, location on a map, SEO for Joomla, Wordpress, Drupal, Magento and Prestashop

Alle anmeldelser - klik herunder

Søg bog eller forfatter

PDF Udskriv Email

Steve Jobs - manden bag Apple af Leander Kahney

Leander Kahney
Steve Jobs - manden bag Apple
286 sider
Libris Buisness

 

Det er en sjov detalje, der pryder bogens forside -, en ipod , som  skinner mærkbart anderledes end Steve Jobs selv. Og det er egentlig det, det hele handler om. Steve Jobs har med sin snørklede, kunstneriske og vildtvoksende hjerne gang på gang udtænkt, hvorledes folk skal have en fed oplevelse ud af at pakke Apple-produkterne ud. Så at sige gøre hver enkelt del til deres egne, før de overhovedet bliver taget i brug. Der er tænkt på forbrugeren, tænkt på detaljen. Den har bogens forfatter fanget her. Og det har han gjort så godt, at indgangen til det at læse bogen er forventning, glæde, noget ud over det sædvanlige. Nu skal vi høre om  mesteren selv.

Det er blevet en bog Steve Jobs virke og liv lige fra han startede Apple hjemme i sit soveværelse og til de gange, hvor han har måttet starte fuldstændig forfra med et produkt, fordi tiden var rendt fra ham. Vi får et billede af Steve Jobs som  den koleriske kunstner, der tryllebinder og fascinerer og nærmest sammenlignes med kultlederen i det Stockholm-syndrom, som  hans tilhængere ser op til ham med. Vi får hele historien om, hvordan folk omkring ham  brænder ud, fordi de ikke kan holde til tempoet, vi får historien om, hvordan Apple idag er indbegrebet af hemmelighedskræmmeri i modsætning til for år tilbage, hvor den legendariske udgivelse MacWeek var kendt som McLæk. Og vi bliver bekendt med, at Steve Jobs  Og vi får historien om, hvordan Jobs kæmpede for og nåede det mål at få folk direkte fra gaden og IND i butikkerne, også selv om  det kostede dyre huslejer.

En godt skrevet bog der kommer ind på rigtigt mange aspekter omkring Jobs og Apple -, også om  produkter der sjældent, som  myten ellers beskriver det, kommer som et lyn fra en klar himmel. I virkeligheden er de ofte et produkt af iagttagelse af markedet og de teknologier, der er lige om  hjørnet, og hvordan de vil kunne bruges. "Systemet er", har Jobs sagt i et interview engang, " at der ikke er noget system. Det betyder ikke, at vi ikke har en metod. Apple er et meget disciplineret selskab".

Det er Steve Jobs naturligvis også. Han kører Apple meget stramt og holder altid ting meget tæt ind til kroppen og har givetvis oftest fat i det lange strå. Også i de situationer, hvor man forsøger at manipulere med pressen bevidst for at få dem  til i fremtiden at undgå at skrive om  forretningshemmeligheder.

En spændende bog. Kælet for detalje - og forside!.