Fredag, 7. januar 2022 13:29 |
Helen Kobæk Job stop, go 134 sider Life Publishing Det er nogle sjove formuleringer og nogle i vores øjne meget generelle vendinger, forfatteren benytter sig af i bogen. Pengepressede, opsparingsunivers, pauseopsparing, pausefond, pausereform, forandringstempo.
Nye gloser skal da også på bordet, hvis der skal ske noget nyt, og det er bogens mission. At få noget nyt til at ske.
Det er en ganske interessant bog, omend den er noget resolut i mange af konstateringerne uden videre belæg og dokumentation. Her må man så have tillid til, at forfatteren gennem sin erfaring, status og research er ok med sine påstande om at
Vores ungdom lige nu har ikke et positivt syn på fremtiden. Lige nu har vi en ungdomsgeneration, der i højere grad vælger fællesskabet fremfor sin egen vej i livet. Alderdommen kan godt forberede sig på at få et ordentlig los i sine runkne boller. Det, mennesket siden tidernes morgen har frygtet mest er at ingen har brug for en.
Tja.
Når man så fratrækker diverse subjektive og lidt platte udsagn om f.eks. Trump og Bruce Willis i netundertrøje, så er der da tale om en ok debatbog om, at vi skal skabe et samfund, der består af pauser gennem livet fremfor en kæmpepension i slutningen af tilværelsen.
Der er masser af idéer, og det vil under de rigtige former kunne udløse fine, nuancerede samtaler i vennegruppen.
Hvem vil ikke gerne kunne holde en del pauser i livet midtvejs, fremfor at vente med en stor pause, når det hele er ved at være forbi?
I bogen argumenterer den tidligere Pen-Sam-direktør for, at vi skal ændre pensionssystemet radikalt. Til f.eks pauser, der skal bruges til personlig udvikling.
Der er sådan lidt af hvert. Boligdebat, klima, forslag om statsindkøb af fast ejendom, opsparing som pauserente, lidt skælden ud over det nuværende system.
Af en eller anden grund bliver man træt af at læse bogen ud i en køre. Måske er der for mange vilde idéer, måske vi bare ikke tror på det, måske er der ganske enkelt for mange guldkorn til én bog.
Vi kunne anbefale, at man tager emnet ét for ét og får debatteret godt og grundigt igennem, hvilke muligheder, der er for at ændre systemet, i og med, at en af bogens konklusioner er, at det nuværende pensionssystem er håbløst forældet.
|
Senest opdateret: Tirsdag, 11. januar 2022 14:21 |
Lørdag, 1. januar 2022 15:30 |
 Hillary Rodham Clinton & Louise Penny Tilstand af terror 592 sider Hr. Ferdinand
Når nu man ikke kunne blive amerikansk præsident, så kunne man da indgå samarbejde med en bestsellerforfatter om at ramme den tone, som thrillerpublikummet elsker og så satse den vej rundt. Hvordan Hillary Clinton ville have klaret det som præsident, det ved vi ikke, men det er uomtvisteligt, at er viljen der, så ligger der, godt hjulpet på vej af navnet, en god fremtid foran hende som makker i et forfatterteam eller muligvis som selvstændig forfatter.
Så langt tvivler vi nu på, at hun ønsker at nå. Mon ikke hun har rigeligt at lave. Men mulighederne, evnen og indsigten er der helt sikkert.
Vi sidder som læsere naturligvis og gør os overvejelser om, hvorvidt Hillary ville kunne have bidraget SÅ væsentligt til handlingen, hvis ikke hun havde haft interesse i og i hvert fald også top-erfaring i udenrigspolitik. Som tidligere minister i Obamas regering har hun helt sikkert oplevet ting, som hun sløret må kunne have brugt i murstensromanen her.
F.eks. udspiller nogle af scenerne sig i Det Ovale Værelse i Det hvide Hus med en præsident, der hedder Douglas Wiliams, vi oplever, hvordan en udenrigsminister, der lige er steget af et fly fra Sydkorea møder sin kølige og overfor hende nærmest fjendtlige præsident, og der er også pudsige beskrivelser af sms´er og en mail, der bliver kategoriseret som spam, og her tænker vi, at det måske lige er dramatisk nok, ligefrem utroværdigt at spam-mails ikke er blevet sorteret fra, før de bliver forevist på højt niveau.
Når præsident Wiliams trådte frem for Kongressen, var det politisk teater, en slags kabuki. Det var vigtigere, hvordan han tog sig ud, end hvad han sagde. Og Douglas Wiliams var god tll at se præsidentiel ud. Hvor mon forfatterne har opsamlet den erfaring? Vi siger ikke noget.
Derimod siger vi, at det er ganske tydeligt, at thrilleren identificerer et af menneskehedens vildeste frygtscenarier: Atombomber i de forkerte hænder.
Det, der for alvor giver thrilleren vægt og fylde, det er "inside-historierne" fra Washington og fra de møder og rejser og informationer om dette og hint fra den politiske magts absolutte inderkreds, som vi direkte og indirekte, men ganske troværdigt, får serveret.
Tjenestefly, Afghanistan, chef for national sikkerhed, iranske revolutionære, mødet med en ayotollah, Chinook-helikoptere, patrioter der lader livet, Homeland Security, midnat i Pakistangeneraler, sultanens fly, alt sådanne ord og vendinger er med til at lede os frem til et fremragende plot, en næsten utænkelig slutning der får os til at blive sulten efter bind 2.
En drøm af en thriller. |
Senest opdateret: Mandag, 31. januar 2022 16:02 |
Lørdag, 1. januar 2022 14:47 |
Peter Schmeichel One - min selvbiografi 416 sider Politikens Forlag Det her er tæt på at være enhver selvbiografis moder. Velskrevet, bredtfavnende, ægte, nuanceret, hjertevarm. Sådan set en masse af de helt store gloser bliver vi nødt til at hive frem for hurtigt at beskrive det tidligere fodboldikons selvbiografi.
One er i en liga for sig. Den fanger øjeblikkeligt læseren og er et klasseeksempel på, at den tidligere sportsstjerne ønsker at dele sit liv med OS og ikke blot fremhæve HAM SELV og hans bedrifter. Det er sportsmansship, det er sportsånd.
Fra tragedierne i hans familiære bagland - som den forfærdelige skæbne der overgik hans bedsteforældre - over en far der var både spion og kriminel - og så til de største triumfer på fodboldbanerne ude og hjemme.
Alt beskrevet så vi sidder og taler med Schmeichel selv og ikke et øjeblik falder af og mistænker hovedpersonen for at pynte på historierne eller udelade mere, end man selv for en offentlig person nok har behov for at kalde sit privatliv.
Med en pen så let og flydende fortæller Schmeichel om, hvordan kulturen i fodbold er skiftet til, at man nu er åben omkring sine tanker og følelser. Om hans syn på Ferguson. Om afskeden med Manchester United. Om hvordan han idag spiller golf med Ian Wright. Om hvordan hans søn Kasper har profiteret af, at de to ligner hinanden så meget.
Han fortæller om, hvordan han i skoletiden absolut ikke var nogen eliteelev, og han fortæller også en masse om, hvilke mennesker i fodboldverdenen, der varmer hans hjerter og udløser hans sympati, også selv om vedkommende måske ikke andre steder er de mest elskede.
Alene her stråler bogen og dens forfatter af overskud.
Og så er vi gennem et helt kapitel naturligvis med ved den helt store 1992-triumf i Sverige og om, hvordan han klarede et straffespark fra Marco van Basten ved på forhånd at have besluttet sig til at springe til venstre. Et af de store temaer i bogen er, at man skal turde og ikke tænke. Når man tør og ikke tænker, så er man ifølge Schmeichel i Risk Mode. Så er der intet, der kan stoppe dig.
Det kunne vi andre måske lære noget af.
Nu har vi i hvert fald lært, at den store dansker ikke blot kan trylle i en fodboldkamp. Nu kan han også trylle med ord. |
Senest opdateret: Lørdag, 1. januar 2022 15:26 |
Torsdag, 30. december 2021 13:06 |
Mascha Cang og Christina Lund Mascha 288 sider Politikens Forlag Sjovt med den slags bøger her. Sådan over i gossip-genren og alligevel er man nysgerrig efter, hvordan det er lykkedes Masha Vang at nå fra det ene punkt til det andet.
Nu bor hun i Kolding, og hvilke ord mon hun nu bruger om det? Da hun skulle lave interview med Beyoncé i Danmark, gik en masse galt. Hvad har hun at sige om det? Hvornår fik hendes Troels det første kys? Og hvad har hun at sige om det at flytte til Jylland? Hun har haft med sex-legetøj at gøre. Mener hun noget om den industri? Hun giver sine tidligere mænd øgenavne. Der er både Tømreren, Racerkøreren og Komikeren. Helt underholdende. Måske til inspiration for os, der også har haft nogle bekendtskaber i årenes løb. Hun blev snydt i sit firma. Men hvorfor meldte hun det, selv efter noget betænkningstid, ikke til politiet?
Der er ikke så meget andet at skrive om bogen end, at det giver et uddybende billede af den kvinde, vi har lært at kende i diverse mediesammenhænge. Som fortæller om det hårde arbejde som blogger, men også en måske lidt barsk og meget ærlig erkendelse af, at hun f.eks. ikke er en god bonusmor, måske mor i det hele taget, og at hun for alvor tager hatten af for sin Troels, fordi han er så meget bedre til det med at håndtere det praktiske i en familie.....
Har du læst bogen her, ved du en smule mere om Masha. Naturligvis har hun filtreret i sit private stof, som handler meget om hendes karriere. Ind imellem kommer der nogle personlige ting frem og også om de evner, hun har, til f.eks. at håndtere pressen og at kunne overtale journalister til at droppe en historie.
En hurtig læst bog med mange fine billeder fra det professionelle og det private. Hvis man da ellers i Maschas tilfælde kan skille tingene ad. |
Senest opdateret: Torsdag, 30. december 2021 17:10 |
Torsdag, 30. december 2021 11:51 |
 Tom Buk-Swienty
Undervejs 456 sider Politikens Forlag
Noget af det rigtigt spændende ved bogen er, at den giver indblik i mange forskellige kulturer. Til en vis grad kender vi jo historien om dronningen, hendes tur gennem studieårene, statsrådet, forpligtigelserne, sejladserne med Dannebrog, rejserne med DSBs salonvogn, forholdet til forældre og søskende osv osv.
Det, der giver Undervejs tyngde og liv, er de mange rejser rundt om på jorden, hvor vi kommer tæt på dronningen og hendes meninger om tingene. Vi stifter også bekendtskab med hendes holdninger til Elvis Presley, som han mødte i 1960, og hvis musik hun både dengang og idag synes er rædselsfuld. Dean Martin syntes hun var en frygtelig krukke, og at rejsen dengang til Californien var den rene pindemad i forhold til mange, andre store rejser, til dels dannelsesrejser, i de følgende år.
Se DET er en majestæt, der vil noget, og som tager bladet fra munden i næsten uhørt grad, og det virker. Det får læseren til på en særegen måde også at måtte have en stærk mening. Så at sige går dronningen foran.
I bogen bladrer vi godt og grundigt rundt i majesætens dagbogsnotater og besøger mange steder på kloden, bl.a. Sydamerika, hvor hun skulle se olieområderne i det nordlige Venezuela, mens oliepumperne overalt sås som forhistoriske dyr nikke og nikke over deres skatte, som de uafbrudt lader strømme ud i vældige rørsystemer.
Typisk for majestæten sådan at lege med ordene. Hun muntrer sig også med at fortælle, at hun måtte bruge to liggestole til at holde en altandør åben, da det blæste stærkt fra Det Caraibiske Hav.
Naturligt nok for en dronning, der allerede dengang havde en spirende interesse for arkæologi, besøger vi også indianernes land i Ecuador, og vi er også med, da kronprinsessen surfede i Peru. Og sikke hun kan fortælle om land, befolkning og vilkår.
Bogen er visse steder en direkte lærebog i lokalhistorie rundt om i verden, og udover Sydamerika kommer vil til Pakistan, Yemen, Kreta, Afghanistan, Indien, Thailand og mange flere steder, alle steder krydret med en levende, farverig og meget detaljeret beskrivelse af geografien og befolkningen. Ganske imponerende. En slags udvidet rejsepalør hvor dronningen heller ikke er bange for at tage bladet fra munden og fortæller frimodigt, at hun ikke bryder mig så meget om hinduskulptur, den er så urolig og meget sensuel.
Og at de usle hytter i Indien det er ikke er kønt men malerisk på en måde.
Bogen er fyldt med fotografier - og også tegninger fra dronningens egen hånd under kostskoleopholdet i England.
Ingen tvivl om at vores dronning i sin ungdom har været på noget af en dannelsesrejse rundt om i verden, og med sin videbegærlighed og naturlige nysgerrighed har grundlagt en stor mængde af den visdom og veltalenhed, hun besidder idag. Vi andre kan kun glædes over, at hun øser af den visdom og den dannelse.
Bogen er stor i volume. Mindst lige så stor i indsigt og åndrighed. En levende og jordnær rejsebeskrivelse, indvortes som udvortes. Med majestætens helt egen og meget kendetegnende og frie jargon. I en ung alder mente dronningen endvidere ikke, at Broen over Floden Kwai var en rigtig bro. Men at den blot er et stykke jernbane der er ført uden om en klippe. Det kan du læse mere om i en bog spækket med viden og historie. |
Senest opdateret: Mandag, 31. januar 2022 16:03 |
Klubben for lykkelige slutninger |
|
|
|
Torsdag, 30. december 2021 11:28 |
Caroline Säfstrand Klubben for lykkelige slutninger 360 sider Alpha
En vedkommende og underholdende bog der i letlæselig romanform iscenesætter mange af de udfordringer og dagligdags problemer vi går og slås med. Og som for nogens vedkommende synes en eksistentiel og vedvarende kamp. Og som for andre bliver udløst af pyt-knappen.
Tre kvinder bliver inviteret på et skrivekursus, og det bliver forløsende for alle; selv kursuslederen.
Selv om man er gift med en topnærig mand med de begrænsninger i livet, det kan medføre. Selv om man lider af angst. Og selv om en tredie føler tomrum og afsavn i livet, så lykkes det kvinderne at skrive sig igennem de dagligdags udfordringer.
Bogen er en god inspiration til, hvordan man ved at forholde sig til sine problemer og gøre op med dem kan komme videre i livet, leende, grinende og fyldt med varme og kærlighed. Naturligvis er bogen en romantiseren over, hvordan livet kan håndteres gennem skriverier. Men den er knageme godt skrevet og virker meget realistisk og positiv -, og lader til at være ovre i den mere heldige genre af selvhjælpslitteratur i romanform.
Den bliver aldrig patetisk eller barre for meget. Handlingen får kvinderne til at tage deres liv i egne hænder og fortæller, hvordan de med små bitte skridt kommer ud af deres psykiske fastlåsning, og hvordan de kommer videre.
Bogen krydsklipper handlings- og tankemæssigt mellem de tre kvinder, Cecilia, Lisbeth og Ivy og så en række lektioner i, hvordan man får det hele ned på papiret.
Skriv om og om og om igen.
Du bliver, hvad du skriver.
Ændr din fortælling, så ændrer du dig selv.
Sådan noget. Og det er altså indhold i skrivekurset, der fint kan bruges universelt og også af folk, der vil noget med personlig udvikling men ikke har mod eller evner for at skrive.
En glimrende bog.
|
Senest opdateret: Torsdag, 30. december 2021 11:49 |
Mandag, 27. december 2021 11:10 |
Arne Dahl Tøbrud 407 sider Modtryk
Deer har fået sig et skrivebordsarbejde efter, at hun fik amputeret sit underben af de forbrydere, hun havde voldsomt i kikkerten. Tryk avler åbenbart grusomt modtryk. Og eftersom Deer er meget lidt funktionsdygtig i krævende, fysisk politiarbejde, så må hun tage til takke med, hvad der tilbydes. Så er det, at hendes politiinstinkt opdager en mulig sammenhæng mellem nogle voldsomme dødsfald. Hendes overordnede er naturligvis helt uenige. Men alligevel går Deer videre med sagen sammen med Molly Blom og Sam Berger, der har forladt politiet til fordel for eget sikkerhedsfirma.
Bogen er den sidste i serien, og der er taget godt hånd om karakterne. Og handling og plot er i top. Hvorfor bliver der fundet døde kroppe på en strand, hvem er det, der på baggrund af en fæl fortid forsøger sig med drab og ugerninger mange år senere, præcis med en måneds mellemrum, og hvorfor går en anden seriemorder løs samtidig og myrder tidligere medlemmer af Hells Angels.
Er der en sammenhæng?
Arne Dahls skrivestil er både metaforisk, mystisk og drømmende, det sidste dog i mindre udpræget grad her ved slutningen af Berger-Blom-æraen.
Bogen smider denne gang om sig med virkemidler og viden inden for terapi, bioteknologi, plastickirurgi og jagten på det evige liv. Sådanne virkemidler er brugbare i et vist omfang i kriminalromaner, og Arne Dahl går lige til stregen for evnen til at få læseren med indenfor sofistikeret naturvidenskab.
Og så får vi linet op, hvilke muligheder, der er for at kende en morder.
"Hvis der er tale om en og samme morder, og det er jo vores grundhypotese, så er han en veluddannet og intelligent vovehals, som vil beundres. Men samtidig med at han virker utrolig velstruktureret, fremtræder han også som en ren galning. Tænk gummibåd. Tænk økser i panden. Tænk velkæmmet skæg". Læseren kommer godt med i opklaringsarbejdet og bliver hvivlet godt ind i de overvejelser og analyser, der ligger til grund for at finde årsagerne til forbrydelserne OG gerningsmanden.
|
Senest opdateret: Mandag, 27. december 2021 11:43 |
Søndag, 26. december 2021 12:14 |
Simon Kernick I skudlinjen 352 sider Jentas Sprudlende spænding. Uhyggelig og skræmmende. Menneskelig og hjerteskærende. Alle de dyre gloser om thrillere må vi tage i brug efter at have læst bogen her i juleferien. Det er lige før, man tænker, om det nu også bliver jul til næste år med de farer, der ligger og lurer.
Og hvordan ville man selv reagere, hvis ens bedste ven ender sammen med ens kæreste -, eller eks for den sags skyld.
Her forsøger den tidligere bankmand og nu wannabe-forfatter, Rob, at få en hyrdetime med sin bedste vens dame, eller det eks, og han kommer hurtigt til at føle skyld, før der overhovedet er sket noget.
Hvem ville så ikke det.
Men det ender med, at to mennesker bryder ind i hendes hus, og så bortfører de hende, hvorefter jagten naturligt nok begynder på både kvinden, Jenny, og forbryderne.
Det kunne være en fordel, at man har læst forgængerne, så man kender persongalleriet, der kunne være tegnet skarpere, men vi tror, at forfatteren tænker, at det har man jo så nok, læste de tidligere bøger altså.
Har man ikke det, så er der jagt, vold og gysertilstande alligevel, og er man til den genre, er det et godt bud, og også et godt bud på, om man har lyst til at gå nærmere ind i Simon Kernicks univers. Hans skrivestil er i hvert fald et bekendtskab værd.
Og med masser af geografisk name-dropping i London som Highgate, Vauxhall, A10 og Westend.
Sådan noget er med til at gøre en bog levende og virkelighedsnær.
|
Senest opdateret: Søndag, 26. december 2021 12:51 |
Søndag, 26. december 2021 11:04 |
Charlotte Lytton Kejser Scenen er din 162 sider Mellemgaard
Man kan mene om Forsidefruerne, hvad man vil. Og har man fordomme om eksempelvis moderen og Amalie, så er man nok ikke alene. Vi vil så sige, at Charlotte Lytton Kejsers nye bog indeholder nogle værdifulde, almene betragtninger om livet som sådan, at den er et nærmere bekendtskab værd. Og så kan man jo springe de mest Forsidefrue-agtige beskrivelser over, og dem er der egentlig heller ikke så mange af. Det er der derimod af livsvisdom:
Jeg vil også gerne være en smuk person, inderst som yderst Frihed er ikke noget som helst værd, hvis det er på bekostning af børnenes ve og vel Uha, der skal sluges nogle ordentlige kameler, når man er alene-forælder Det virkede som om, jeg forrådte mine børn, ved at vælge en ny kæreste Jeg gider ikke kageopskrifter eller samtaler om, hvornår græsset skal slås. Respekt for hinandens forskelle et eller andet sted skal være til stede. Forventningsafstem fra starten Jeg har stadig en fest i mit eget selskab Sådan nogle ting dukker op midt mellem en lang beskrivelse om forholdet til Amalie, deres liv sammen i forskellige situationer og Charlottes egen rejse gennem livet som single, i skilsmisser, i tv-arbejdet osv.. Og det er altså her, der bliver tid til eftertænksomhed, og som egentlig er almen klogskab, men rart nok at blive prikket til en gang imellem. |
Senest opdateret: Mandag, 27. december 2021 10:40 |
Torsdag, 23. december 2021 10:49 |
Pia Callesen Mod på livet 184 sider Politikens Forlag Foafatteren har med sin store ekspertise indenfor megakognitiv terapi skrevet en bog dedikeret direkte til forældre, der vil forsøge at mindske den smerte, deres unge kan opleve omkring tristhed uro, ubehag, negative tanker, vrede, frygt og alt muligt andet, som er invaliderende.
Bogen kan også sagtens bruges af behandlere som baggrundsviden og med direkte råd og øvelser fra en terapeut til en anden, der anviser veje ud af ensomheden, mobningen eller angsten.
Pia Callesen mener, at har vi ofte i misforstået hensyn har fokus rettet imod de problemer og negative følelser, de unge har, og at vi dermed risikerer at gøre alt andet end at hjælpe dem, snarere det modsatte.
Det kan med andre ord ske, at vi i vor iver efter at skærme de unge mod smerte og tristhed fastholder fokus på deres bekymringer og nagative tanker, og at det kan føre dem ind i en tung spiral af modløshed.
I stedet, mener hun, skal vi vise dem, at de negative tanker er en uundgåelig del af livet og i stedet fokusere på den ydre verden fremfor den indre, hvis ikke den fungerer.
Det lyder befriende og buddhistisk, at vi blot skal lade tankerne være, som de er, og at de gerne må være der og fylde ligesom alt muligt andet i livet -, glæde, lykke, stolthed og optimisme.
At lade tankerne komme og gå og være dynamiske er en ældgammel sandhed, og det er rart at få den genopfrisket i moderne udgave i en bog som denne.
Bogen anviser direkte metoder til, hvordan man lærer at begrænse snakken om negativitet ved eksempelvis at stille sin mobiltelefon til at skifte enten emne eller samtalepartner efter to minutter. De unge skal lære at skifte fokus på kommando, så de lærer, at det er DEM, der har styringen over deres følelser og ikke omvendt. To minutter til triggertanker, to minutter til fodbold, to minutter til triggertanker, to minutter til mad osv. osv.
Bogen er fyldt med øvelser og forklaringer, baggrund og inspiration til forældre og andre, der vil hjælpe deres unge og teenagere.
Rudeøvelser, afkoblet opmærksomhed, observer tankerne passivt, grubletid, belønningssystem, at have det godt og skidt på samme tid er ok, kunsten at bevare et godt selvværd hele livet, lyt til kroppen, normaliser følelsen af præstationsangst - og meget, meget mere.
Bogen er skrevet i et letforståeligt sprog og er en fin hjælp til at forstå, hvordan man lader sig selv være uden at føle, man er forkert.
Og hvordan modgang bliver vendt, om ikke til fremgang, så i hvert fald mod mulighederne for at få et liv uden selvbebrejdelser og følelsen af at føle sig forkert.
|
Senest opdateret: Tirsdag, 28. december 2021 16:20 |
|
Torsdag, 23. december 2021 10:47 |
Søren PilmarkVarieté 560 sider Politikens Forlag
Der er sådan lidt vaudeville, revy, cirkus, artisteri, skuespil, manegeri og alt godt fra den genre i romanen her. Den løfter op, man bliver i godt humør. Også fordi Søren Pilmark i sin debutroman har vovet at lancere en meget anderledes roman. Alene ved at den er på 150 kapitler, så kan man selv regne gennemsnittet af hvert kapitel ud. Vi bliver bragt tilbage til en tidslomme for altså mere end hundrede år siden, hvor tryllekunstneren Laurits tilbringer dagen og vejen i manegen, mens den sælsomme og nervøse direktør er optaget af at holde styr på både ham og de øvrige artister. Persongalleriet er bredt, meget bredt endda, og Pilmark fremstiller deres karaktertræk, så mange af dem er genkendelige for os selv. Hvem har ikke en drøm om at være smule musiker, tryllekunstner og optrædende og gøre bruge af den menneskelige adfærd, der kendetegner scenefolk. Folkekomedie og tragedier følges ofte af. Tragedie er der nok af i bogen, idet Laurits bliver forældre- og familieløs som lille, da hans mor og søskende omkommer i en brand, hans far drukner på et skib mod Amerika efter at have afleveret ham hos en plejefar, en urmager der dør af hjerteproblemer. Så kommer Laurits på fattiggården, og så kan det næsten ikke blive mere sørgeligt, og vores tanker går til klassikeren Frændeløs, der også måtte gå så grulig meget igennem.
Længere fremme i bogen gentager historien sig et sted i Jylland, som man nu siger, ved at en mor til en anden dreng, Valdemar, dør alt for tidligt, og drengen skal nu være alene med sin sadistiske præstefar.
Og så klipper bogen til byens Hvidbjerg, hvor Laurits i en alder af nogle og tyve optræder i det berømte Apollo-teater. Han opdager sit eget talent gennem sin store succes hos publikum, og han bliver grebet af ambitioner og vil videre, nærmere betegnet de store scener i København.
Laurits og Valdemar mødes, og foran vi læsende publikummer udrulles nu på sådan lidt i folkekomediens rammer spændingsforholdet og konkurrencen mellem Apollo og Phønix-teatret, der er et noget mere frivolt og uartigt sted med can-can-piger.
Tragedie, psykisk vold, ond mentalitet, konkurrence og død går hånd i hånd med det muntre. Livet er mangefacettet, og intet lys uden mørke.
Det får Søren Pilmark meget fint frem i en roman, der emmer af god balance mellem det forfærdelige, det ofte næsten komiske i det forfærdelige og så det rigtigt morsomme.
Man kan godt mærke, Søren Pilmark har stået på scenen i snart et par menneskealdre. Han har en god historie at fortælle, han fortæller den godt, og han krydrer den med alle de hjælpemidler fra scenen, der får publikum til at begejstres.
|
Senest opdateret: Mandag, 31. januar 2022 16:05 |
Mandag, 20. december 2021 17:05 |
Bo Lidegaard JOK - en biografi 752 sider Politikens Forlag Man burde kunne forvente af et så omfattende værk om den tidligere statsminister, at en SÅ vigtig begivenhed som hans afgang er refereret korrekt og ikke frit efter forfatterens hukommelse. Det er så ikke tilfældet. Karl Skytte, der dengang i 1972, hvor Krag deklamerede sin afgang fra folketingets talerstol, var formand for folketinget, er citeret for at sige: Statsministeren har bedt om ordet for en meddelelse. Det er forkert. Karl Skyttes ord lød i virkelighedens verden sådan her: Statsministeren har ønsket at give en meddelelse til tinget. Værsgo. Værre bliver det, da Krag selv får ordet.
I Bo Lidegaards version hedder det: `...og jeg vil benytte mig af en gunstig anledning til at gøre det. Den korrekte og historiske version fra Krags mund lyder såldes: ....og jeg vil benytte en gunstig lejlighed til at gøre det. Sådan en forvanskning af ord er efter vores mening ikke klædeligt. Naturligvis forbliver meningen den samme, men det er ikke at gøre Krag ære at lægge andre ord i hans mund, end han selv kommer med. Nå tobindsværket om den store statsmand nu endda bliver genudgivet i én samlet bog, burde disse unøjagtigheder nok have været fanget. Datidens uenigheder mellem Jens Otto Krag og H.C. Hansen er velkendt og handlede mest af alt om personlig vinding fremfor varetagelse af ministerposter til glæde for befolkningens ve og vel. Uenigheder står fint frem i den opdaterede biografi om Jens Otto Krag. Og netop forholdet mellem de to fremstiller de iøjnefaldende kvaliteter, der gjorde Krag til en statsmand af sin tid.
Den personlige vinding fremgår tydeligvis, idet der ganske enkelt var enorme forskelle i de to´s personligheder. Krag var ekspert i økonomi og besad en progressiv og friygjort, hvis ikke flamboyant livsstil, mens H.C. Hansen var kendtegnet ved en noget mere stiv, konsekvent og gammeldags stil. De to var meget skeptiske overfor hinanden, drevet af hver deres baggrund, og selv et brændende, fælles ønske om at få Socialdemokratiet tilbage til regeringsmagten i 1953 kunne ikke sløre dette forhold.
Jens Otto Krag siger da også efter sin udnævnelse til økonomiminister, at han ikke helt vidste, hvad han egentlig skulle sige til det.....
At han så mange år senere, som vi kan læse i bogen, siger om H.C., at denne - og iøvrigt også Kampmann - havde støttet sig meget til Krag på grund af hans kreativitet og opfindsomhed. Med andre ord indså begge d´herrer, at man altså i dansk politik havde brug for en fornyer, en ideæ-smed, et menneske med en uovertrufen evne til at finde på nye, fantasifulde løsninger, mens andre så blokeringer.
Bo Lidegaard forstår virkelig også mellem linjerne at få frem, HVOR kreativ, Krag i virkeligheden var. Han tillader sig dog at komme med egne betragtninger og særdeles subjektive holdninger, da han om tronskiftet i 1972 skriver:
Så trådte dronningen frem og talte. Det var ganske kort. Ordene blev væk i blæsten og blandt de forsamlede. De betød intet. Det lidt kejtede over hende var overfladisk, fordi det udsprang af øjeblikket og ikke af en indre usikkerhed - sådan som hendes statsministers. Folk så det og tog deres dronning til sig.
Det var noget af en svada og en meget personlig betragtning. Flere gange gennem en ellers meget detaljeret, velskrevet og indsigtsfuld bog lykkes det forfatteren at gøre Jens Otto Krag til en politiker, der både kan vise tegn på smålig forsuring, bøvl, nid og nag. At han på en vis måde havde været på vej ud af politik, i det øjeblik han trådte ind, at han kastede et første forsorent smil af sig på vej ned af folketingets talerstol, og at han drømte om ting der ikke havde noget med virkeligheden at gøre, og skrev sine ministerlister i hjemmet på Egernvej ledsaget af en god mængde alkohol.
Sådanne kommentarer kan virke meget morsomme, og hvor rigtige de end kan være i øjne, der VIL se disse træk, og kan være ganske underholdende, så klæder det ikke rigtigt en bog, som på mange måder er et statement over Krags liv, levned og virke.
Bogen giver et fint tilbageblik på Jens Otto Krags vægt og indflydelse på dansk politik. Den bruger dog visse steder for mange patetiske og romanagtige fraser. Han begynder at tale. Indtrængende og overbevisende. Eller Han klyngede sig til alt det, han var ved at tage afsked med. Ferierne i Skiveren gjorde godt, men da han .....Traveture, gæstebud og vejromslag skifter med jævnt hen foruroligende efterretninger fra hovedstaden, hvor det trækker sammen til et problematisk efterår. Momsen skal gennemføres. Men kan der fremtrylles et flertal? Kildeskatten skal indføres. Samme problem. Eller hvad med: Han dvæler især ved Hemmingways steder. Og ved hans foretrukne drinks. Suger til sig og skriver ned. Besøger, lader sig føre rundt til de store kollektiver og statslige produktionsanlæg. Han er charmeret..... Men ok. Det er Lidegaards værk, og man har jo sin skrive- og kunstneriske frihed. Samlet set har vi at gøre med en bog, der er stærk i sin formidling af begivenheder omkring Jens Otto Krag i de mange, mange år, han var medlem af folketinget og næsten lige så mange år, han enten havde stor indflydelse på eller selv befandt sig i politikkens absolutte top.
Og vi er naturligt nok også med i efterspillet, da Krag havde forladt politik og forsøger sig med at fylde hullerne ud med at blive rejser, kronikskrivning og, velkendt, for megen alkohol.
Og vi kommer rigtig godt rundt omkring også på verdensscenen og i den historie, der gik forud for den gamle Randers-drengs entré på den politiske scene, og hvad han kom af, og hvad der drev ham.
Hvad vi så skal med Lidegaards betragtninger om de nyere statsministre, det kan man jo spørge ham om ved lejlighed. Det giver ikke helt mening. Udover måske netop det at man alt efter politisk temperament får bekræftet, at Krag var en af sværvægterne, måske den største.
|
Senest opdateret: Tirsdag, 21. december 2021 14:29 |
Vilde kvinder mørke toner |
|
|
|
Mandag, 20. december 2021 10:14 |
Anya Mathilde Poulsen Vilde kvinder mørke toner 340 sider Gads Forlag Et enkelt nedslag i bogen får os til at blive lidt forbeholdne overfor researchen. På side 93 skriver forfatteren, at det var June Carter, der ud af sine følelser for Johnny Cash skrev nummeret Ring of fire. Vi kan så orientere om, at det gjorde hun ikke alene. Medkomponisten var nemlig Merle Kilgore. Merle var et stort countrynavn i tresserne og var på et tidspunkt personlig manager for Hank Wiliams. Og kendte Johnny Cash særdeles godt. Om det er for at romantisere kvinders betydning for musikken, at forfatteren ikke har krediteret den mandlige komponist, eller om hun slet ikke ved det, det kan man jo så spekulere over. Ellers er indslaget en udmærket fortælling om Maybelle Carters betydning for countrymusikken, og hvorledes hun motiverede sine tre døtre, Helen, June og Anita, til at fortsætte i sporet. Siden blev June jo gift med Johnny Cash, der også indspillede Ring of Fire, og resten er historie.
Bogen indeholder også mange sjove historier om f.eks. kvinderne på Gibson-fabrikken i Kalamazoo, om Courtney Love, Lizzo, Mamie Smith, Billie Eilish. Man kunne forvente af en saglig bog som denne, at den er meget nøjagtig med sin research og detaljer iøvrigt. I en billedtekst under John Lennon og Yoko Ono hedder det bl.a., at de i protest mod Vietnamkrigen lavede Bed-Ins For Peace. Det gjorde de ikke. Det lavede TO Bed Ins. De har aldrig heddet Bed-Ins for Peace. I brødteksten som sådan kalder forfatteren da også begivenhederne ved rigtige navne.
Man kan hævde, at nu går anmelderen her i små sko. Vi mener dog, det er vigtigt, at begivenheder, store som små, nævnes ved de rigtige navne. Vi har ikke været hele bogen igennem for at efterprøve, om research holder. Noget kunne dog tyde på, at der hist og her er skønhedsfejl. Hvad det betyder for troværdigheden, skal vi ikke gætte på. Men helt fint er det ikke.
Men ok - totalt set en udmærket bog om musik, intellektuel kapacitet, feminisme og kvinders betydning for musikken. Og et forsøg på at beskrive en skæv kønsblance i musikkens verden, samtidig med, at vi kommer tæt på en lang række kunstnere, der har udfordret normer og forestillinger om køn. |
Senest opdateret: Mandag, 20. december 2021 11:09 |
Søndag, 19. december 2021 16:34 |
 Tim Knudsen Statsministeren Bind 1-4 Ca 600-700 sider pr. bind Samfundslitteratur
Det seneste skud i bøssen om Danmarks statsministre gennem tiden følger den foregående stil i viden, oplysning og formuleringsevne. Desværre også med nogle sproglige vendinger, som ikke klæder værket. Forfatteren tager sig eksempelvis den frihed som billedtekst at kalde Mogens Glistrup for den selvforelskede skatteadvokat Mogens Glistrup iscenesat som oprydder på Christiansborg. Det er svært at finde en mere destruktiv og ansvarsløs politiker.
Så er det sagt, og det skal man have lov at mene, men ikke i en bog, der helt sikkert også vil blive købt af folk, der i sin tid var interesseret i Fremskridtspartiet og dets visioner. Mange vil givetvis være enige med Tim Knudsen, men der er mange måder at skrive ting på, uden at det virker fornærmende for en større menneskeskare.
Ingen tvivl om, at der er tale om nogle storværker, der vil kunne give os mange, mange gode timer og få forstand på ind i dansk politik. Fra dengang, det ikke hed statsministre og så til idag, hvor Mette Frederiksen og hendes store ministerium på det nærmeste har varslet nye tider på den udsatte post.
I meget bredt omfang handler det nye bind om Anker Jørgensen, Krag, Schlüter og Nyrup, Hartling og Baunsgaard. Og om politikken og politikere og embedsfolk derimellem.
Om det er for at gøre den faktuelle - og ofte lidt kedelige - historieskrivning lidt mere spiselig for en større målgruppe, eller fordi Tim Knudsen blot ville have sin egen fest undervejs, skal vi lade være usagt. Efter vores mening er teksten i hvert fald godt krydret med små, ironiske bemærkninger om f.eks. Erhard Jakobsen, der måtte have en uimodståelig trang til at slå græs i november, en betuttet Anker Jørgensen, Ankers uerfarne og selvrådige rokering af ministre, den drengepjattede Erling Olsen osv. osv. Det er klart. at sådanne subjektive holdninger og superlativer smitter af på læseren, og undervejs kan man da heller ikke lade være med at klukke lidt og tænke var det virkelig sådan med Anker.
Det er kendetegnende ved bogen, at i netop tilfældet Anker, der mangler en eller anden form for research. Ganske vist tilskrives han en kort tænkepause, da han bliver kaldt op til Krag og inderkredsen i Socialdemokratiet for at blive præsenteret for jobbet som statsminister. Men Tim Knudsen forbigår, at han rent faktisk i demokratiets ånd og i forsøget på at undgå eventuelle, fremtidige magtkampe spurgte, om der var enighed rundt om bordet. Og først herefter sagde ja.
Og vi får heller ikke med, at Per Hækkerup, der selv gerne ville have haft posten, forud for indkaldelsen af Anker, overfor Jens Otte Krag have bedyret: Hvorfor spurgte du ikke nogen, der har forstand på det? Hvortil Kragh prompte svarede det har jeg gjort, Per. Bang, sat til vægs. Tim Knudsen har på den anden side været enormt og godt og grundigt ombord i et kildemateriale, der er længere end Rundetårn er høj. Imponerende. Og den viden om og indsigt i dansk politik, og dets højeste embede, der går igen i samtlige fire bind, bliver videregivet på en så sober måde, som vi kan forestille os er muligt, på trods af nogle få indvendinger, hvor forfatteren altså tager sig nogle friheder til at stemple politikerne.
Kan man leve med det, og det kan man, er her tale om et samlet værk af en særlig karakter, og som vil tilføre en viden om dansk politik og dets udvikling og forandring gennem mange, mange år. Der er rigeligt at gå igang med, mens vi venter på femte og sidste bind, som kommer i 2022. |
Senest opdateret: Mandag, 20. december 2021 17:44 |
|
|