Søndag, 11. Juli 2021 11:37 |
 Lotte Kaa Andersen Den inderste kerne 414 sider Gutkind
En spændende bog der bliver bedre og bedre, mens siderne åbner sig og kulminerer med en aldeles humoristisk afrunding af hovedpersonens alderdom i firserne og halvfemserne. Det er tæt på at være de bedste sider. Her får vi et levet liv afrundet i en nøddeskal i takt med, at Inge Lehmann nu er blevet en ældre dame, der langsomt er ved at miste sanser og bevægelighed. Hvor hjemmehjælperne ikke altid har den største empati og farer ind og ud af hendes hjem og siger, at nu skal hun ud at røre sig og upsada. Hvor alle dør omkring hende, hvor hun famler efter brillerne, hvor hun fortsat vil kaldes doktor og ikke lille De og frue, for hun har aldrig været nogens frue. Og hvor hun får sig en ordentlig griner, da computersystemet på Rigshospitalet ikke kan finde ud af, at patienterne fylder 100 og tager fejl af det 19. og 20. århundrede...
Ellers er bogen et interessant bud på kvindernes kampe for anerkendelse gennem forrige århundrede. Og med et bid af forfatterens gode sans for cyklus - den begynder med Lehmanns barndomsoplevelse af et jordskælv i København og slutter med minderne om det - kommer vi tæt på vor egen kamp for at opleve det, der for os synes ganske naturligt, men hvor der er udfordringer og bump undervejs.
Historien om Inge Lehmann er historien om en anderledes kvinde, der på en vis måde er plads til i en delvis akademisk familie, hvor der er ok højt til loftet. Men hvor den virkelige verden udenfor familiens trygge arne viser sig at skulle blive en kampplads, og uforberedt på det, som doktor Lehmann er, så bliver det noget af en nyser.
Vi bliver naturligt nok vidne til mange kendsgerninger fra det forrige århundreder. Den spanske syge, motorbådene på Peblingesøen i København, krigen i Europa, vi får direkte og indirekte en masse at vide om børneopdragelsen dengang, og hvordan man puttede etiketter på børn, der var lidt anderledes. Overfølsom, klogere, end godt er. Et skravl.
Og vi bliver også vidne til det sceneskift, der sker i familiens opbakning, når de opdager, at Inge Lehmann, verdens første kvindelige seismolog, vil leve sin anderledeshed ud for alvor.
En bog der er lækker og godt skrevet, der er sammenhæng i tingene og en umådelig masser herlig name dropping om veje og steder i København og på det øvrige Sjælland. |
Senest opdateret: Mandag, 12. Juli 2021 14:37 |
Tirsdag, 6. Juli 2021 15:29 |

Ritt Bjerregaard Ovenpå 354 sider Politikens Forlag
Hold da op, det lyder hårdt, og bogen her kan helt sikkert give det sidste stød til, at en politiker-wannabee giver op, før vedkommende overhovedet er begyndt. Embedsmandsvælde, papirdynger, møder, og alt muligt andet at rende panden mod en mur med. Også selv om man er overborgmester og hedder Ritt og måske netop derfor, for hun skulle vel ikke bare komme her trods noget af et CV. Stødene mod murene gjorde bestemt sit til, at Ritt diverse steder blev opfattet som løftebryder, i særdeleshed husker folk at hænge hende op på, at der skulle bygges almene boliger til 5.000 kroner månedligt. Det var der vist heller ikke mange, der troede på, omend håbet genlød med en sådan kapacitet i spidsen for en kommune. Men al muligt kom i vejen, ligesom al mulig andet kom i vejen for idéer og visioner, og det er hele bogen værd at læse om denne kvindes kamp mod det næsten umulige. Og der er ikke noget at sige til, hun kørte godt træt undervejs trods en forstående mand og et æbletræ på det kommende gravsted.
Hendes direkte og indirekte slagsmål med embedsmændene træder tydeligt frem. Og det gør også den livskraft og det mod, der har kendetegnet beskrivelsen af livet som i de forrige tre erindringsbøger. I den nye bog er et overordentligt, pænt mod, der bliver vist frem. Som når hun fortæller, hvordan hun sammen med tidligere og nu afdøde politidirektør Hanne Bech Hansen en dag tog en runde til de mest udsatte steder med vold og skyderier på Nørrebro. Så bliver det spændende, fordi de tager snakken med de unge indvandrere og spørger dem rent ud, hvorfor i alverden, de går på gaden og danner kimen til ballade. Og Ritt og Hanne får omgående svar på tiltale: De bor stadig hjemme.
Her lærer læseren et eller andet om, at der er en dybere årsag til mange ting. Og sådan er der flere steder i bogen, der signalerer, hvordan hun har tænkt over at kunne formulere sig, så læseren begejstres over andet end hendes erindringer men kommer i kontakt med nogle andre forståelses-lag i sig selv.
Det er spændende også at læse alle de mennesker, der har hjulpet Ritt godt på vej ind i hukommelseskassen i denne og de tidligere bøger. Og pænt skriver hun om selvrefleksion:
Sådan som mit liv blev - uden børn og med en man, der var glad for at være i fred - har jeg haft tid til venner og veninder, også i travle perioder.
Vi andre er glade for, at der også blev tid til os. Altså læserne ikke mindst her i Ritts sidste år, hvor vi får et mageligt og fint tilbageblik på nogle af de ting, hun har medvirket i og til, og som vi udmærket selv husker omend på afstand af at have været en del af.
Bogen er fyldt med masser af dejlige billeder og rørende overvejelser om den tid, som Ritt godt ved et begyndelsen til den sidste. |
Senest opdateret: Tirsdag, 6. Juli 2021 16:06 |
Mandag, 5. Juli 2021 09:50 |
 Ib Michael Et år med Gud 151 sider Gyldendal
Sanseligheden er med i fortællingerne i De Syv Rejser. Selvfølgelig er den det. Ellers ville det ikke være Ib Michael. Det generer dog øjet, at Ib Michael konsekvent kalder øen ud for Tenerife for Gomera. Når den nu vitterligt på nudansk hedder La Gomera og er kendt over hele verden for det navn. Det falder nok inden for kunstens ramme, at øen bliver kaldt det mulige oprindeligt navn, men hvorfor nu lige . . . Nå vi er ved det, er det også træls, at forfatteren, hvor berettiget det kan være, udnytter spaltepladsen til at harcelere over Kinas fremturen mod Tibet og gøre sammenligning med nazister. Hvor kom det lige fra?. Hvis det endelig skulle give mening, burde forfatteren have grebet til kampvåben i mange andre af de ellers ganske interessante beskrivelser af lande, som bogen indeholder. Tibet er ikke det eneste sted på jorden, der har oplevet gru og forfærdelige ting. Maja-kulturen ej heller. Ib Michael har altid haft som metier at tale folkets sag, de udstødtes plads i livet. Det har altid vakt begejstring i de politisk korrekte kredse. De ting kunne vi så godt have været foruden denne gang, og så bare have lov at nyde og spise hans ord, hans sansning, hans fortællinger.
Når det så er sagt, så er det som antydet en god bog, Ib Michael har udrullet fra sit sommerhus i Kikhavn. Man kan ikke tage fra ham, at han er en af vor tids store fortællere af i særdeleshed hans togter rundt om i verden. Og det er den verden, han nu indvier os i. Som altid med en sårbarhed lige under overfladen, der kan få læseren til at gå bagom teksten og finde sårbarheden frem i sig selv. Og om ikke andet så i tankerne tage på opdagelse i en enormt afvekslende verden, hvor kodeordet er nysgerrighed, ydmyghed og respekt.
Ib Michael tager os med på nogle af sine første rejser for rigtigt mange år tilbage, sammen med vennen Per Kirkeby og søulken Troels Kløvedal. Spændende spændende, naturligvis. Og også dramatisk som når Ib Michael beskriver begravelsesceremonier i netop Tibet med udfrielsen af sjælen af afbeningen af kroppen. Uhyggelig læsning i en anden sammenhæng, sanselig, farverig og livets vilkår under Ib Michaels pen.
Det er oplagt, at bogen vil blive læst af en masse af de følgere, der er vilde med Ib Michaels bøger, og som gennem årene har labbet i sig af den gamle ronkedor, der har en større bid af verden på hjertet.
Selv om der undervejs er kommet nye generationer til med lige så meget af verden på hjerte, så kan også disse med fordel tage noget af det med, som den gamle ronkedor oplevede, dengang verden stod rimeligt åben over for nye rejsende, og dengang, der var så meget uudforsket, at det kunne være svært at finde andre skandinaver på en månedlang tur til østen.
Og hvor erindringen om rejserne idag står knivskarp på forfatterens nethinde og som eneste konkurrent har et mesterligt sprog, der gør, at vi bliver nødt til at læse bogen én gang til for at forfølge den ophøjede stemning, der har besat vores aura ved den første gennemlæsning af De Syv Rejser. Bogen er meget mere end rejser. Den er på det nærmeste den magiske realisme, som liggeraturen er fyldt med, men som kun en god håndfuld forfattere herhjemme mestrer. Ib Michael er stadig en af dem. |
Senest opdateret: Tirsdag, 6. Juli 2021 10:51 |
Mandag, 5. Juli 2021 09:49 |
 Åsa Linderborg Mig ejer ingen 265 sider Gutkind
En roman i topklasse, der i bund og grund handler om omsorgssvigt og så alligevel ikke. For selv om opdragelsen og en fars evne til at skabe gode vilkår for sit barn hele vejen rundt, den hænger gevaldigt, så vil vi sige, at forfatteren er lykkedes med at tegne et billede af en mini-familie, hvor ting kan lade sig gøre, og hvor kærligheden altså er så stor, at der kommer en bog ud af det.
Endvidere får læseren den bonus, at det er uundgåeligt, at man fremover kommer til at se sig bare en anelse mere for: Kan man mon gøre noget for det og det barn, er naboens børn udsat for svigt, kender man nogen i familien, der kunne trænge til en hjælpende hånd. Og, det kan godt være, at det på ydersiden ligner svigt, men på indersiden er der måske noget, selv velfungerende familier kan bruge.
Originaludgaven er udgivet i Sverige for nu snart femten år siden. Det kan man ikke mærke på hverken sprog eller opsætning, der er uden kapitelnumre og er opdelt dog i overkommelige kapitler, som på en eller anden måde animerer til, at man tager nogle flere eller måske bare hele bogen i et hug. Romanen er en erindringsroman og skrevet af forfatteren til hendes far, der bestemt ikke har haft det fornødne overblik over sit eget liv og den praktiske sans, der, udover det følelsesmæssige, kræves for at håndtere mindre børn. Faderen, Leffe, metalarbejderen Leif, bliver alenefar, da moderen forlader familien for at stifte en ny et andet sted. Farmand Leffe forsøger at gøre sit bedste, men kigger for dybt i flasken, mens der i hjemmet hverken er god mad, sæbe på badeværelset eller linned på sengen. Til gengæld er farmand flittig til at købe bøger slik og fine, italienske sandaler til sin datter, og det er bestemt også en kærlighed, vi som læsere kan mærke langt ud mellem siderne. Faderen gør, hvad han kan, og man får sympati for både far og datter, der gør, hvad de kan for at få familie og eget liv til at fungere. En sympatisk bog der både er menneskelig, men god psykologisk tyngde og en afgrundsdyb forståelse for fremstillingen af, at et mennesker har både gode og dårlige sider. Leffe har en båd, der skal slibes, og datteren sidder og keder sig gevaldigt, hun må spise rosinbrød med makrel og baked beans, hvilket måltid, og Leffe møder op til farfars begravelse i en Latex-frakke, som han håber vil gøre det ud for læder:
Bogen kunne sagtens have været en trist fortælling om alt det forfærdelige i den lille famile. Men det er den ingenlunde. Den er et hverdagsbillede af, hvordan mange, mindre familier lever. På en eller anden måde føler man sig tryg i den familie, selv om der bestemt ikke altid er noget at prale af. For den er troværdig, og man bliver klogere på familier for hvert nyt kapitel, man læser. |
Senest opdateret: Mandag, 12. Juli 2021 13:49 |
Motorcykeloplevelser i Europa |
|
|
|
Mandag, 5. Juli 2021 09:47 |
 Ejler Holt Motorcykeloplevelser i Europa 332 sider Mellemgaard
En utrolig dejlig læseoplevelse. Og ikke bare læseoplevelse. REJSEoplevelse. Rejsebeskrivelse. Det er tydeligt, at forfatteren ikke bare har eventyrlyst og motocykel i blodet, han har også evnen til at fortælle og formidle. Nærværende anmelder kan garantere for, at han aldrig kommer op på en motorcykel, hverken med håndtaget en tiendedel, halvt eller helt i bund. Alligevel er det, som om man sidder på motorcyklen og er med alle de steder, hvor Ejler Holt tager hen på små ture, på store ture, og mest på langdistanceture, hvor han som skrevet står aldrig bruger GPS men gode, gammeldags kort, hvor de forskellige destinationer er plottet ind. Vi, der så omvendt har rejst de steder og besøgt de bøger i eksempelvis Sydspanien, der er med i bogen, Malaga, Cordoba, Ronda, Granada, Fuengirola, Lissabon, oplever så genkendelsens glæde ved at læse de detaljerede beskrivelser, som nu så ikke opleves fra en lukket bil med air-condition men fra en 2-hjulet med hjælpemotor og godt med vind i håret.
Udover en flot skrivemetode har manden også humor.
Kalder sig konstant manden i huset og beskriver pænt morsomt hvordan konen bliver sendt hjem som værdigods, når han lige synes, han skal på langfart et eller andet sted i Europa. Og så:
Forestil dig at du kommer kørende ad en ganske almindelig, hyggelig bjergvej med hårnålesving og en bjergvæg til venstre og lidt træbevoksning til højre. Du kigger - dumt nok - op og ser til din skræk, at vejen 4 hårnålesving højere oppe er bygget uden på bjergsiden og støttet med et par skråstivere ned mod bjergsiden, så det nærmest ligner dit vægmonterede reolsystem hjemmefra. Der skal jeg op at køre!
Og sådan bliver Ejler Holt ved og bemærker også, at autoværnet ud mod 1300 meter frit fald ligner et par udspændte gummibånd. Så er der dømt midten af vejen, folk der er ved at tage hans sidespejl, fugt, sne og smeltevand, kun to hjul, reolsystem og langt ned....
En fornøjelse at læse sådanne tekster, og når man så lægger til, at vi også får en god bid historie med på vejen, nogle steder mere end andre, fra alle mulige steder i Europa, så må vi sige, at vi har været til et godt foredrag med Ejler Holt.
Han motto er, at man skal gøre tingene, for man ved aldrig, hvornår det er for sent.
Det har han jo ret i, så lad os da komme ud over stepperne, på motorcykel, på gåben, whatever, bare gør det i livet, du brænder for. Det er også noget af moralen i bogen. Der bevæger sig syd, øst, nord og vest i Europa, og som også indeholder fine beskrivelser af, hvad man skal huske at medbringe på sin tour på cyklen.
En livsbekræftende bog. |
Senest opdateret: Tirsdag, 6. Juli 2021 10:29 |
Mandag, 5. Juli 2021 09:45 |
 Lady Colin Campell Den rigtige Diana 354 sider Mellemgaard
Der er godt nok drama i bogen og alene omkring udgivelsen udspillede der sig nogle større slag i de øverste kredse. Offentligheden hungrede jo for årtier siden efter en biografi om Diana, hvorefter prinsessen valgte Colin Campell til at skrive den. Via f.eks. en enorm masse telefonsamtaler og fire møder, som det er beskrevet i bogen. Det skulle Di komme til at fortryde, eftersom forfatteren også gik på jagt efter andre kilder til bogen. Herefter holdt Di op med at give interviewsene og bad i stedet tabloidforfatteren Michael Morton om at skrive biografien.
Men det lykkedes Colin Campell at skrive ikke bare den historie, vi allesammen kender idag, men også små hyggelige og uhyggelige detaljer om prinsessens arrangementer til at få Charles til at fri til hende, om elskeren James Hewits jaolusi på David Waterhouse, og hvordan julen var forfærdelig dengang i halvfemserne, da hele kongefamilien skulle samles på den Norfolk-ejendom, hvor Diana var født.
Er man til inside-information i de adelige kredse, de kongelige naturligvis men også med hang til psykologiske overblik og viden om menneskelig adfærd, så er bogen lidt af en klassiker.
Man skal være indstillet på, at man bliver vidne til en abnorm næsten hysterisk mængde viden og detaljer, som kan være helt korrekt og noget mindre og noget med forbehold, men sådan er det jo altid, når en bog om kendte bliver udgivet. Den bliver altid genstand for diskussioner om, hvorvidt der nu kan være hold i det hele.
Ikke desto mindre hænger tingene rigtig godt sammen i bogen. Og vi bliver førstehånds-iagttagere til nogle af de konspirationsteorier, der herskede i tiden efter den forfærdelige bil-ulykke i Frankrig og kommer helt ned på air-bag-niveau og N- og D-drives i bilen med automatgearet.
Forfatteren gør sit bedste for at skabe et afbalanceret og realistisk portræt af en kvinde, der alt andet lige med en hel verdens opmærksomhed må have haft det hundrede gange sværere, end vi ser på de billeder, som verdenspressen har fremstillet.
Samtidig gør hun et troværdigt nummer ud af at fortælle, at Charles på sin egen finurlige måde hele vejen igennem elskede sin hustru. De passager bliver ført med en pen, der gør, at det tror vi virkelig på. Også fordi vi kan sætte det i relief til en del af de par, som vi gennem tiden har set blive skilt men alligevel forbliver gode venner, fordi begge partier vælger at fokusere på gode sider hos den anden.
En udmærket bog med masser af gossip men også hverdagsrealisme der fremstiller en masse af de udfordringer, som "almindelige" mennesker er udsat for. Måske bare eksponeret.
Man skal kunne leve med et par slåfejl hist og her og en oversættelse, der visse steder kunne være mere præcis. |
Senest opdateret: Søndag, 18. Juli 2021 19:41 |
Søndag, 27. juni 2021 13:36 |

Martin Mortensen Fjorten ørnefjer 188 sider Brændpunkt
Den her bog giver stof til eftertanke. Og giver et udsyn på verden, vi ikke lige havde forestillet os, da vi åbnede den. Der er en del symbolik i bogen om ørne, fjer og kraftige bid i ryggen på mennesket af den store fugl, når den forsøger at lette. Symbolikken er let at oversætte og få indsat i den nutidige kontekst om, at vi lever i en foranderlig verden, hvor folkeslag rundt omkring bliver pint, tvangsforflyttet/flygtet af miljø- eller krigsmæssige årsager.
På den relativt beskedne plads med diverse yderst givende henvisninger til hjemmesider om indianere og de oprindelige folk i Nordamerika, og på mange både direkte og indirekte måder får vi god besked om, hvordan der bliver forhandlet/dikteret med og til folket om at "få lov" at bevare de oprindelige sprog og kulturer.
Bogen handler om en ung mandanindianers oplevelser i 1823, Water Bear, som forsøger at skaffe de ørnefjer, han har tabt til sin gode ven, White Feather. Vi befinder os i indianerbyen Mitutanka ved Missori River i North Dakota. På god indianer- og normadeagtig vis skal hele byen flyttes sydpå for at sikre fremtiden. Det er ikke helt trygt, og to piger forsvinder da også undervejs.
Bear slutter sig til et hold af fuglefængere i forsøget på at nå sin præmie om fjorten ørnefjer, og her begynder eventyret for alvor.
Som skrevet sætter bogens attitude, indhold og symbolik sig dybt i læseren.
Sproget er dog for almindeligt, for ordinært og visse steder alt for nutidigt og dansk, når der nu er tale om fremmed kultur og en anden tidslomme. Vi kunne have ønsket, at forfatteren på en eller anden måde havde fået nogle nuancer ind i bogen, som hele vejen igennem ærede et fremmed sprog.
Vi kan ikke helt sætte fingeren på, hvordan sproget skulle ændres. Det er muligt, at begreber som "landsbyens topfolk" og lignende var en del af indianerkulturen.
Men man burde i en så vigtig roman kunne finde andre udtryk end, at de kom stadset op eller som formodet så det ret nyt ud.
Sproget er kluntet nogle steder a la Curly Buffalo kom tilbage og meldte om god vestenvind tidligt næste dag efter at have aflæst fanen. Den sætning kræver en redaktør på banen.
Omvendt er der fine, metaforiske og symbolske, næsten eventyragtige formuleringer som Vinden var god, ørnegod fra morgenstunden. Eller hvis øjnen fløjtede hemmelige beskeder til ham, opfangede han det ikke.
Mere af det sidste tak.
Når det så er sagt, giver bogen et god indtryk af, hvordan folkeslagene i de forrige århundreder i Nordamarika - og andre steder i verden - havde nogle ganske svære vilkår.
Du kan læse om en anden af Martin Mortens bøger om indianske kulturer her. |
Senest opdateret: Torsdag, 1. Juli 2021 10:02 |
Søndag, 27. juni 2021 13:32 |
 Thomas Bagger Manden i tre dele 382 sider Politikens Forlag
Enten bliver bogen et kæmpehit i det sønderjydske, eller også gør den ikke. Vi må i hvert fald tage hatten af for, at forfatteren har begået en lokationsmæssig fortrinlig og også sprogligt meget livagtig, troværdig og nærværende krimi. Aabenraa Lysbådehavn, Rødekro, herskabsvillaer ned til Flensborg Fjord, Esbjerg Hovedpolitistation, grænsepolitiet i Padborg, Smøl Vold, alt sådan noget er med til at samle et billede i en krimi, som satser på at være til stede dér, og lige nøjagtigt kun dér. Så fornemt. Et lig kalder på dybe undersøgelser tilbage i tiden. Undersøgelser kalder også på en afstikker til Rumænien, og dets kriminelle miljø, og det er umiddelbart lidt malplaceret i det store billede; vi kunne eller burde være blevet i Sønderjylland, men ok, vi lever jo i en globaliseret verden.
Og vi lever i en verden, hvor spædbørn bliver druknet, hvor biopolare lidelser og depressioner står i kø sammen med utroskab, pistolmundinger, trusler sammen med råt og slammet balkan-engelsk og alt andet godt fra den syge del af verden og underverden.
Alt det og meget mere får Thomas Bagger skruet ned i krimien her, der er så let og ligetil at læse, så siderne nærmest vender sig selv. Kreativiteten lyser ud af forfatterens computer, og det er helt sikkert, vi har meget at vente fra en kant, som kan noget med handling og plots, der er svær at finde lige.
Persongalleriet er poleret godt af og er ganske interessant, beskrivelserne af de enkelte menneskser er spot on og livagtig, og miljøerne noget, man virkelig kan forholde sig til.
Når man så tillægger, at selveste topchefer i etaten har en enorm mængde mord på samvittigheden, og at det også er med i bogen med en kombination af reel, sproglig beskrivelse og væmmelse over menneskelig adfærd, så bliver vi nødt til at beskrive udgivelsen som en af dette års store krimier med masser af menneskelig og psykologisk indsigt i tilgift.
Som en kinesisk æske hvor man tror, man lige ved, hvad der er sket, og hvad der sker, og så får forfatteren os ledt ind i noget helt tredie.
|
Senest opdateret: Torsdag, 1. Juli 2021 11:12 |
Søndag, 27. juni 2021 13:31 |
Sara Paborn Tidselhonning 320 sider Gutkind Noget af det første, man lægger mærke til, er forfatterens detaljerigdom og evne til at beskrive miljøer, små bitte bevægelser og de vaner, som hovedpersonerne har, og som fortæller en masse om dem.
Jeg har så svært ved at komme op af sofaen efterhånden. Det sikreste er slet ikke at sætte sig i den.
Hendes hår er sølvgråt og klippet i en blød page, der indrammer et hjerteformet ansigt med høje kindben.
Forelskelse var en slags hypnose, havde Signe sagt en gang, da de havde siddet og stoppet strømper under køkkenlampen.
Sådan nogle småting hele vejen gennem romanen giver med et ord eller to, en sætning eller to, et meget klart billede af, hvem en given person er, og hvordan vedkommende tænker og vil handle lige om lidt. Det er rigtig godt forfatterarbejde og vidner om stor menneskeindsigt.
Handlingen er såmænd spændende nok og både livsbekræftende, humoristisk og lidt anvisende.
En samlivscoach, nylig fraskilt, rejser til en lille badeby i Sydsverige for at interviewe en ældre kvinde om, hvordan man bærer sig ad med at være gift i tres år.
Imidlertid begynder kvinden i stedet at tale om en affære, hun har haft. Og det får samlivseksperten på tanker.
Og også læseren. For er det liv, man har levet, det rigtige, og er den partner, man har haft, den rigtige.
En flot roman med masser af hjertevarme, humoristiske og gode beskrivelser af personer, omgivelser og miljøer. Kapitlerne flik-flakker mellem 2019 og 1955, og det er en stil, man kan bryde sig om eller ikke. Vi synes, det er fint nok i denne bog, idet kapitlerne er lange nok til, at man kan fornemme tidslommen, uanset hvilket årstal, man befinder sig i. |
Senest opdateret: Søndag, 27. juni 2021 15:21 |
Søndag, 27. juni 2021 13:28 |
 Zeshan Shakar Opråb fra blokken 478 sider Memoris
Invandrergutter fra det østlige Oslo har altid haft en næsten særlig plads og måske lidet flatterende opslag i det norske nyhedsbillede. Derimod har det været småt med plads i litteraturen. Det forsøgte forfatteren Zeshan Shakar så for godt et par år siden at råde bod på med denne bog. Og det har han gjort godt. Personerne er enormt troværdige, stilen er fremadstræbende, sproget godt, og en historie så velfortalt, at bogen sagtens kan være med på en bestsellerliste.
Fortællingen er skrevet ganske originalt med en lang række mails og lydklip fra indvandrerne til en forsker, der vil lave et forskningsprojekt over indvandrere fra 2000 til 2006.
Det er godt fundet på og giver bogen et godt drive som alternativ til en lidt stiv og firkantet samfundslitteratur a la i blokkene bor der så og så mange, og de ser sådan og sådan ud.
Her er det lige på og hårdt, og selv om sproget kan være utrolig direkte, så får vi et glimrende billede af baggrunden for, at talen er, som den er, og at de folk, der taler sådan, har haft en opvækst, man på en eller anden måde kan se berettiger dem til sprog og handlinger.
Jeg var ligesom pissed, da jeg var der. jeg skulle bare sidde og høre på dem, mens de siger så meget lort om os. Men alligevel. Jeg ved det ikke. Altså, jeg er stadig meget pissed på dem også.
og
imens så chiller jeg. Hører noget musik. Ryger lidt nogen gange om morgenen. Har det chilleren med Sarah og sådan noget. Det hele går meget godt.
Sådan er sproget bestemt ikke hele vejen igennem. Det er behageligt afvekslende, og i det hele taget har bogen en fin balance mellem sarkasme, humor, realisme.
Forfatteren skildrer området i Oslo, Stovner, levende og realistisk, også selv om sproget så nogle gange er bevidst gebrokkent, så virker det hverken overdramatisk eller komisk.
Det er lige ud af landevejen og helt sikkert, som livet leves i indvandrerblokkene i Oslos bydel.
Bogen har fine kontraster og giver anledning til, at man spekulerer over sine egne privilegier. Titlen på dansk er særdeles velvalgt. For vi har godt af nu og da at høre fra betonblokkene på en anden måde end de sædvanlige sensationshistorier i medierne. |
Senest opdateret: Søndag, 27. juni 2021 15:56 |
|
Søndag, 27. juni 2021 13:24 |

TJ Klune Eventyrhuset 413 sider Memoris
En lækkerbid af en fantasyroman. Et hus er i overført betydning indenfor personlig udvikling jo i virkeligheden ens egen personlighed og det fundamant, man står på. Og læser man bogen ud fra det synspunkt, får man mere end smæk for skillingen. Der er masser af søde og charmerende figurer i fortællingen, og alt imens man læser, så passerer minderne nærmest revue om, hvor man selv var på det tidspunkt, hvor figuren var der og der og så og så gammel. Bogen handler om Linus, der skal inspicere et børnehem for børn med magiske evner. Hans personlighed er temmelig anonym og mindre end hverdagsagtig, den diametrale modsætning til, hvad man kan komme ud for i fantasy. Han er nogenlunde vant til børnehjem, men nu skal han altså ud på en lille ø for at inspicere et børnehjem for særligt farlige børn. Og så kan det nok være, der venter den grå embedsmand overraskelser. Og som vi følger hovedpersonens overvejelser om, hvorvidt han efter mødet med alt det nye, lever det rigtige liv, så får man som læser godt fat i sig selv og egne spekulationer om, hvorvidt vi er på den rigtige vej. En fantasy med masser af sidegevinster til læseren, som også får en på opleveren.
|
Senest opdateret: Søndag, 27. juni 2021 18:11 |
Onsdag, 16. juni 2021 09:33 |

Kristoffer Flakstad Den danske bog om Norge 262 sider Gad
En betragtelig mængde af viden om vort nordiske broderfolk udkommet netop på nationaldagen i Norge, den 17. maj.
De senere år er det blevet betydeligt populært at besøge landet mod nord. Derfor er forfatteren tilskyndet til at lave en historie om det lange land, og som da også indeholder store former for indsigt i såvel historie, kultur, politik og religion, såvel som mad, søfarere, hekse, kongelige, forfattere, politikere, popstjerner og mange andre, som indgår i historien om Danmarks og Norges fælles fortid - og nutid.
Det er imponerende så meget, der kan være plads til på de relativt få sider. Men det er lykkedes. Og med bogen som solid baggrundsinformation, bliver man godt inspireret til at tage afsted og dvæle ved alle de minder om fortiden og om den historie, Norge er en del af.
Vi begynder for mange, hundrede år siden, ja næsten tusind, og vi bevæger os vildt omkring fra de venezianske købmænd i 1431, da sejlene blev sat i Chania, hvor skibet kom ud af kurs og landede i Norge. Vi kommer over Hans Egedes forsøg på at ville genrejse den norske kultur i Grønland, vi kommer omkring persioden i 1400-tallet, hvor det dansk-norske rige samlede sig åndeligt og økonomisk, vi kommer omkring den sprudlende handel med Hanseforbundet i Bergen, vi kommer omkring det store jordskælv i begyndelsen af 1900-tallet, vi oplever Et Dukkehjem, Hitlers interesse for Norge såvel som meget andet kultur på Blixen- og Sigrid Undset-, Grieg, Hamsun og Sandemose-niveau. Og naturligvis får vi historierne om, hvad der skete, da Norge fandt guld, altså den olie, der har gjort landet umådeligt rigt.
Utøya har sit eget kapitel i bogen, ligesom vi kommer omkring de kongelige, heriblandt prinsessen der ville gå sine egne veje.
En af forfatterens missioner med bogen er tydeligvis at gøre landet mere spiseligt end han mener, vi som danskere gennem historien har anset Norge for: Som en slags lillebror. Det skinner igennem i hans bog, at danskerne i en eller anden udstrækning ofte har set på det norske folk ved at kigge lidt nedad, og at det er en historie, der går langt tilbage. Og som måske i virkeligheden er blevet forstærket af olieforekomsterne, der bliver tillagt held i visses øjne. Hvem ved . . .
Forsøg på oprejsning eller bare en udvidet rejsehåndbog? Det skal vi lade læserne vurdere. I hvert fald vil vi mene, at bogen indeholder en guldgrube af viden suppleret med finde billeder af såvel naturen som hæderkronede byer samt moderne arkitektur.
Samlet er det en udgivelse, som vi mener giver en overordentlig fin introduktion til Norge. I fortid og nutid. |
Senest opdateret: Onsdag, 16. juni 2021 13:53 |
Onsdag, 16. juni 2021 08:53 |

Naoise Dolan Godt selskab 303 sider Gutkind
Næsten profetisk har forlaget valgt en titel, der rammer. For man føler sig i rigtig godt selskab med bogen. Humoren er i top, sproget glidende og let, og handlingen er en, man fra forskellige sider kan se sig selv i. Med et underspillet glimt i øjet og en ironi og distance, der passer glimrende til at udstille dekadence og nykker omkring magt og penge, skriver debut-forfatteren af karsken bælg. Og hun kan virkeligt skrive, så man føler sig underholdt.
Elitær læsning eller litteratur på højere niveau er der ikke tale om, men virkelig god underholdning, hvor der også er noget at tænke over, og hvor man efter endt læsning har mulighed for at rykke sig som menneske, hvis man ellers har modet til det.
Hvad vil man selv i sit liv være med til. For penge? For at få et sted at bo For at følge sine lyster og sin tiltrækning?
Ava mangler et sted at bo og møder Julian, der HAR et sted at bo, tjener styrtende med penge og ikke har noget imod at låne hverken et værelse eller kreditkortet ud til Ava - mod lidt selskab og sex til gengæld.
Så møder Ava Edith, som hun i modsætning til personen Julian føler sig tiltrukket ud. Og så udvikler romanen sig til det forudsigelige trekantsdrama: Og skal Ava nu vælge penge eller tiltrækning eller begge ting, og kan man det, og hvordan får man fortalt det ene og det andet til nogen af dem, og gør man det.
Et interessant og never-ending issue, der kan skabe kaos og rod i enhver, men som i virkeligheden handler om at holde fast i sig selv og forblive tro overfor ens værdier. Og her er bogen god til at sætte ting på spidsen, så læseren får mulighed for at tage stilling.
Sex-akterne er heldigvis ikke særligt detaljerede. Det ville være gab. Det skal forfatteren roses for. Det bliver ved meget korte så gjorde vi det, nu sker det-scener.
Og så gode, teatralske spørgsmål, mangen en utro nok har stillet sig selv:
Selvfølgelig er det normalt at have sex med to personer i samme seng og ikke fortælle nogen af dem det.
Hvabehar . . .
Forfatteren har et indbydende og hyggeligt sprog med one-liners, man kun kan trække på smilebåndet af:
Næste dag på arbejdet fik jeg en hoste, der amputerede alle mine sætninger.
Hendes opslag var som poster i en skattejagt.
Jeg viste ham tøjet, der var rullet sammen som suschi.
Jeg havde stadig ingen kæreste. Jeg spekulerede på, om jeg kunne få et digt ud af det.
Ikke engang jeg nyder mit selskab.
Vi er vilde med den ironiske distance, hovedpersonen har til sig selv. Man kan sige, at den form for leben i verden ofte er med til at fjerne fokus fra ens sande værdier og ens inderste kerne. Men det er vel også meningen at fokusere på det i en bog, der igen ganske enkelt er godt selskab.
Slutningen passer fint til resten af bogen. Der bliver bundet en god sløjfe for læseren, og man har endda mulighed for at tænke over, om man selv ville have valgt sådan. |
Senest opdateret: Onsdag, 16. juni 2021 09:34 |
Mandag, 14. juni 2021 00:00 |
 Sten Jacobsen Vejen til Berlin 424 sider Brændpunkt
Sproget og tonen er gennemført og for det meste, hvad man kan forvente af en dannelsesroman, der er skrevet ganske mange år efter, at dannelsen blev indført. Visse steder endda højagteligt og ganske ærbødigt.
Og ganske præcise og i vor tidsregning ikke alt for almindelige ordstillinger, hvilket er forfriskende. Han gik foran hende og kunne i ryggen mærke, at hun fulgte efter.
Umærkeligt svøbt sig om byens huse. . .
Bagerudsalget.
København var bleven en europæisk storstad.
Stedlige forhold.
Sognebørn.
Visitten.
Hænderne sad grumme godt på hende.
Dér fik han nok den skinhellige karl.
Kollektkasserne.
Hælder til den anskuelse.
Man afsang Vor Gud han er så fast en Borg.
Det danske sommervejr tilsmilede . . . .
Er man ynder at et godt, gammeldags sprog med vendinger, der danner relief om gamle dage i København og på Sjælland, altså sidst i 1800-tallet, så er man godt tjent med bogen her.
Handlingen:
Som en anden Søren Kirkegaard vandrer Karl Henrik Theodor Severinsen fortvivlet rundt i København efter, at hans elskede har svigtet ham til fordel for hans bedste ven. Han vil nu finde ud af, hvad der er galt med ham. Han skal på en indre rejse.
Og håber at genvejen er en ydre,
Så han tager ophold, som det lidt gammeldags hedder, i en lille sydvestsjællandsk landsby; sjovt som forfatteren har valgt at kalde de sjællandske byer for f.eks. N. og F., V. og S., mens Skælskør og Haslev, Køge og Roskilde fint lader sig åbenbare.
Nuvel, måske man kan regne den ud, vi har været omkring Slagelse, hvor Poulsbjerg Øl stammer fra, og den er nævnt i bogen, måske Stubbekøbing, idet der vist endnu som i bogen står en statue af Frederik den VII , Vordingborg, Sorø og Nakskov og Faxe kan også være i spil på en eller anden måde . . .Skal vi prøve at holde os til Faxe.
Romanen animerer som vist til et vist geografisk detektivarbejde, for det er altid interessant med historiske romaner, der giver os ekko af en fjern fortid.
Karl Henrik lejer et værelse og bruger sit krudt på at komme igang med en roman, som han titulerer Forgjort. Det bliver sådan lidt autofiktivt, idet han skriver om sig selv og det lille samfunds borgere.
En kær roman der udmærker sig ved at give forfattere in spe nogle gode hints, idet det f.eks. ofte er vigtigt at lade personerne i romanen om at udvikle det videre forløb, selv om forfatteren har en helt anden idé . . . .
Og det må vi sige er et af elementerne i bogen. At nogle gange har man bare ikke kontrollen, men må lade sig følge med.
Spændende, spændende. Der er masser af gode lokationer i bogen, lige fra Holmensgade, Sortedamsøen,Søndermarken, Østre Farimagsgade, Frederiksberg Station, Århus og naturligvis - Berlin.
God læselyst. Romanen er anderledes, men en af dem, man bør gribe på vejen til at blive et måske lidt mere - åndrigt og dannet menneske.
|
Senest opdateret: Mandag, 14. juni 2021 15:12 |
|
|