Søndag, 11. april 2021 08:42 |
Nujkas Batt och Dag 1793 494 sider Gutkind Da forfatteren lancerede sin debutroman i en trilogi, var vi mange, der var spændte på, om stilen kunne holde og kvaliteten var på et niveau, der berettigede en trilogi. Egentlig ganske naturlige overvejelser, idet der i forfatterkredse i disse år er trængsel i trykkeriet om at få lov at udgive dobbeltbind, trilogier, kvartetter, femlinger, og hvad det hedder altsammen. Som et velment forsøg fra forfatterne om at brænde sig fast i publikums bevidsthed. Heldigvis er markedet også besat med fornuftige redaktører, der kan skære igennem og luge ud i de mindst salgbare. Vi må sige, at såvel forfatter, redaktør og forlag er sluppet ualmindelig godt fra lanceringen af denne serie, hvor vi nu er nået til bind 2.
Vi snakker historisk krimi. Vi indleder trilogien, altså i bind 1993, med at et lig bliver fundet i en sø på Södermalm. Inden døden er vedkommende blevet grusomt tortereret, og adskillige legemsdele er hugget af. Den tidligere og nu meget syge anklager, Cecil Winge, bliver bedt om at opklare sagen og indgår nu partnerskab med Mickel Cardell, der er tidligere soldat, og som fandt liget.
Et ganske umage par, skal det vise sig, men sådan er det jo ofte, når der skal skabes resultater.
Og resultater bliver der skabt, må man sige, idet mordet viser sig at trække spor såvel blandt samfundets nederste som til samfundets absolutte magtelite, endda politiet selv.
Forfatteren er god til at personbeskrive, omend i en lidt særpræget form, sådan lige som man skrev i gamle dage. Det giver sproglig historik og gode accosiationer til verden for et par århundreder sigen. I det år, Cardell blev født, blev en gnist fra en bagerbod til en voldsom ildebrand.der lagde tyve kvarterer i aske. Tessins kirketårn styrtede ned gennem den gipsede taghvælving, og selv om det er tre årtier siden, har kirken endnu ikke fået sit spir tilbage: og
Winge er spædlæmmet og tynd, unaturligt tynd. Han kunne ikke være mere ulig Cardell, som er en mand af den slags, der kan ses på alle gader og stræder i Stockholm, frarøvet sin ungdom af nødlår og ufred, som var den brugt op før tid.
Sådan noget læser man ikke hver dag, og det er med til at gøre bogen mere spændende end ammindelige krimier, idet historiens tidslommer er repræsenteret. Og i dette bind en tidslomme, hvor vi oplever det grusomme og direkte bestialske og beskidte i folks tilværelse i forrige århundreder, længe før der overhovedet var tænkt på noget, der lignede retssikkerhed og velfærdsstat. Hvor natpotter tømtes ud af vinduet, og hvor feber, hoste og tilbagevendende epidemier i den grad tog livet af folk.
En fin og anderledes udgivelse uden de helt store dramaer men spillende ganske godt på det beskrivende, iagttagende og psykologiske. Niklas Natt och Dag 1794 500 sider Gutkind I næste værk fortsætter stilen med afsindigt, undskyld udtrykket, vamle og ulækre beskrivelser af Stockholm dengang. Hulspor, grumset vand, skoenes lædersåler, spøgelsesagtige bjælker, pis, afføring, snavs og druk. Altsammen beskrevet så vi kan smage det, lugte det. Cecil Winge er død, og Cardell må nu "nøjes" med hendes bror, Emil Winges hjælp til at opklare, om det var ulve eller Tre Rosor, der fik slået Linna Charlotta ihjel. Vi kommer for alvor ombord i den svenske underverden anno 1794, og bogen er en værdig efterfølger til 1793.* Det er som om, forfatteren nu læner sig over mod et lidt mere venligt og moderne sprog, som om han tager læseren med på en sproglig rejse, der skal pege fremad mod det velfærdssamfund, som venter århundreder fremme.
Lygtemænd, kobberkryder, kærrer, beske drikke, sult og desperation får bogen langt ind under huden på læseren, og som i forgængeren kan vi længe efter, at bogen er lukket, tage os til næseborene i forsøget på at få duften af urin, forbrydelser og nederdrægtighed langt væk fra vores sind.
I modsætning til forgængeren indeholder bogen et persongalleri, som man har god gavn af, når man på een side læser om Blomstermanden og på næste side om konger og baroner.
|
Senest opdateret: Mandag, 12. april 2021 15:34 |
Lørdag, 10. april 2021 12:51 |
Angela Marsons Døde sjæle 400 sider Jentas
En arkæologisk udgravning på en fjerntliggende kirkegård blotlægger en samling menneskelige knogler. Kim Stone og Tom Travis bliver tvunget til at arbejde sammen om forbrydelsen - meget mod deres vilje. Men sådan er vilkårene åbenbart i dagens thrillere og spændingsromaner; ikke alene skal man kæmpe med en forbrydelse, man skal også kæmpe med sine kollegaer.
Her plejede de to dog at være venner, indtil der skete noget, som Kim aldrig har forstået. Tom er meget fjendtlig, og deres samarbejde er vanskeligt og anspændt.
Det viser sig dog naturligvis, at de to kan skabe professionelle resultater sammen, og de får afdækket en meget mørk og brutal del af menneskeheden, der involverer såvel Hate Crimes som afsløringer af forhold omkring Storbritaninens højreorienterede og meget voldelige organisationer. Marson er en rigtig god forfatter, der forstår sig på indviklede og umiddelbart uigennemskuelige plots, hvilket er en fordel i dagens enorme marked af krimier og spændingsbøger. Hun er endvidere god til at flette aktuelle og meget samfundsrelevante emner ind i sine bøger, som f.eks. netop Hate Crimes og angsten for højreekstremister. Bogen her indeholder rigtig gode karakterbeskrivelser såvel som af udviklingen af samme.
Sat sammen med opfindsomme plots og gode detaljer i miljøerne har vi en værdig thriller til en eftermiddag eller to. |
Senest opdateret: Lørdag, 10. april 2021 13:54 |
Lørdag, 10. april 2021 12:46 |
Elisabeth Åbrink Forladtheden 320 sider Gutkind
Nogle kan lejlighedsvis føle sig fremmedgjort i egen familie. Andre oplever det som en konstant faktor. Andre igen vil gøre op med den tilstand og undersøge, hvem der er noget galt med. Familien, dem selv, eller måske ingen. Måske er man bare så forskellige. Eller måske er der noget i tidligere generationer, der gennem slægtled og århundreder har lagt sig som et ensomhedsåg, alle lider under.
Forfatteren her har altid følt sig ensom i sin familie og beslutter sig for at gå ombord i sin families fortid i et forsøg på at finde en forklaring, om der er en. Det viser sig, at der i generationerne tilbage altid har været et eller andet, man ikke taler om. Rita har levet sammen med Vidal i hemmelighed i mere end en snes år. Først efter Ritas mors død tør de gifte sig, idet han er jøde, hvilket hun ikke er, og det ville nærmest være helligbrøde at blive ægtefolk. Sally i Stockholm er lige blevet skilt fra Katherines far, og her holder man også på en hemmelighed, idet faderen er ungarsk jøde, men det må ikke komme frem. Katherine bliver nu den, der skal være den stærke og være en slags garant for, at moderen lever videre og rent ud sagt ikke tager sig selv af dage. En generation senere tager Katherina så til Thessaloniki i Grækenland for at forsøge at opklare, hvad der egentlig er sket. Hun leder efter spor efter sine forforædre, men finder tilsyneladende kun gravsten og ødelagte minder.
Romanen er bygger over Elisabeth Åbrings egen familie og rammer lige lukt ind i det kammer, hvor vi som læsere godt kan føle os forbigået og udenfor i vor egen familie. Temaet er op i tiden, og vi kommer til at tænke på vores egen Katrine Guldbjerg.
Denne bog udmærker sig ved, at Katherine er på reseach og jagt efter sit ophav forskellige steder og fortæller os noget god historie, som sætter romanen ind i en lækker kontekst. Bl.a. får vi noget at vide om Saloniki i det tidligere osmanniske rige, også til Camden Gardens i London, endda beskrevet med husnummer, og vi kommer også omkring spansk-jødiske traditioner og om, hvorvidt der var begået folkemord på forfatterens familie.
En bog der inspirerer til at gå igang med anerne i sin egen familie. Romanen er letlæst og tilsat fine detaljer som Beatles-sange. Glimrende fortælling.
|
Senest opdateret: Lørdag, 10. april 2021 13:15 |
Fredag, 9. april 2021 10:55 |
Søren Nørby Med fornøden dristighed 328 sider Turbine Som en af verdens store søfartsnationer får vi ofte litteratur om slagene gennem tiderne. Nu kommer marinehistorikeren og forskeren ved Forsvarsakademiet, Søren Nørby, med en levende og autentisk udgivelse om nogle af de mest berømmede slag. Autentisk fordi forfatteren i disse år underviser kommende officerer i søkrigshistorie. Og levende fordi teksten er så iagttagende og mundret og up-tempoet, at man næsten føler, at man er med til at betjene kanonerne og med til at tegne kortene over de forskellige slag.
Man kan undre sig over, at forfatteren har tilskrevet titlen Med fornøden Dristighed Peter Wessel Tordenskjold (1690-1720), når han samtidig erkender, at det er tvivlsomt, om Tordenskjold nogensinde har udtalt disse ord.
Men det har han altså i erkendelse af, at Tordenskjold så udviste den dristighed, som mangen efterfølger i Flåden har lænet sig op af, når man skulle i krig eller på togt.
Bogen indeholder da også mange flotte citater og instrukser for f.eks. skibschefen fra 1943 omkring optræden i krig, og det var netop i august 1943, at den danske flåde blev sænket - af danskerne selv, hvilket man jo nok må sige var en dristig handling, der ikke turde kræve mange overvejelser og rundbordssamtaler men dristighed og mod.
Bogen er meget velskrevet og indeholder fine detaljerigdomme og flotte kort og optegninger over steder, hvor dristigheden i allerhøjeste grad har været sat på prøve. Ved Linjeskibet Dannebrogs forlis i Køge Bugt, kampene i 1864, under Napoleonskrigene, Oldenburgs forlis 1799, Fregatten Freyas kamp i Den engelske Kanal, det tyske angreb på E13, sænkningen af Hvidbjørnen i 1943, spændingerne omkring Red Crusader-affæren i tresserne og meget, meget mere.
Beskrevet med en stor detaljerigdom tilsat spændende beretninger om besætning, tekniske data, ukendte fotos, citater fra de kommanderende officerer, værnepligtige der pudsigt nok ikke kunne svømme -, og hertil en i alfabetisk orden fin oversigt over litteratur til inspiration men også et person- og skibsregister, som vil være genkendeligt for eller af meget stor værdi for sø- og krigsinteresserede. |
Senest opdateret: Fredag, 9. april 2021 11:47 |
Fredag, 9. april 2021 10:20 |
Benn Q Holm Et stykke af tiden 352 sider Alpha
Det er altid givende at læse romaner med afsæt i virkelighedens tidslommer, og om steder og byer, man kender til. Et sted man har hørt om eller spadseret rundt i eller kender nogen, der elsker at være der. Sådan er det med denne bog, der på alle måder afspejler minderne fra en tidslomme i halvfjerdserne, hvor verden på mange måder var anspændt og koldkrigstruende og Rote Armee-rædelsvækkende. Men hvor kreativiteten og kærligheden og seksualiteten og musikken også blomstrede for fuld udblæsning med nye toner i ord, musik og handling over hele Europa.
Vi befinder os i bogen i Berlin, hvor den unge arkitektstuderende Ben ankommer fra Canada for på stipendium at tilbringe et år på byens tekniske universitet. Han bliver logerende i Pension Daxer i Charlottenburg og får et særligt venskab med forskellige typer som f.eks. en kunstner ved navn Vicky Klein, og så opstår der ud af det blå et stævnemøde med Sabine Gatzviller, en forførende pige, der giver et stød i Ben ved det første klem. Og hun kan så fortælle Ben, at David Bowie ifølge rygterne er ved at indspille et album ved muren og bor i et luksusharem, mens Ben så kan fortælle hende, at han rent faktisk bor i Hauptsrasse i Schöneberg. . . .
Bogen er god, lad det være sagt. Menneskelig dyb, læseværdigt varm. Og meget troværdig. En middag på en restaurant er ikke bare en middag med to isolerede mennesker; der sker noget omkring dem, noget vi alle har oplevet, når vi har været ude. Det trækker ind ad døren. Nogen snakker lidt før højt.
Og her i bogen får vi detaljen:
Tjeneren sendte Sabine et flirtende blik, inden han gik med deres tallerkener. "Sådan en nar. Hvad bilder han sig ind", sagde Savine. "Det må du sgu nok sige". Ben rystede på hovedet. "Hvor kom vi fra?".
Sans for akuratesse og detaljer og god stil i opbygningen af episoder.
Det er lige før, læseren kan anvende bogen som vejviser, hvis man skulle have glemt den på sin tur til Berlin. Udover et fint oversigtskort over byen indeholder den også en næsten uudtømmelig kiste af gade-, plads- og kvarternavne, lige fra Potsdamer Platz, Theater des Westerns, Fasanen- og Kantstrasse, pladsen ved Zoo, Hauptbahnhof, kunstnerværtshuset Diener Tattersall, Savgny Plarz, Bleibtreustrasse, og hvad vi ellers har. Det er næsten for meget at skulle forholde sig til alle de location droppings, men man kan ikke lade være at imponeres over forfatterens research, og man kan heller ikke lade være med at google de forskellige navne og se, om hotellerne og cafeerne og de forskellige gader eksisterer endnu. På den måde ansporer bogen til, at man næsten selv kommer på rejse.
Og på rejse kommer man både indvortes og udvortes. I geografien i en spændende by i Europa og invortes kommer vi på rejse tilbage i tiden, til en ungdom hvor vi selv var enten studerende eller bare på vej og tog afsæt i livet ud fra de første, spæde forsøg med relationer, musik og kærlighed.
En givende roman. |
Senest opdateret: Fredag, 9. april 2021 12:18 |
Torsdag, 8. april 2021 11:58 |
Thomas Rathsack Kollaps 320 sider Politikens Forlag
Det giver naturligt nok Thomas Rathsack en enorm fordel, vægt og pondus, at han i sit forfatterskab kan sælge på, at han selv har været i felten som hårdfør soldat, sikkerhedskonsulent pg programleder for en dansk minerydningsorganisation.
Her i ti-året for sin første udgivelse som romanforfatter fortsætter han fortællingen om Micahel Plessner, tidligere jægersoldat, der denne gang er i Rusland for at undervise en gruppe russiske rigmænd i overlevelse. Og desuden for at løse en særlig opgave for Forsvarets Efterretningstjeneste. Kunne man kalde det sammenfald af interesser. Lad os bare sige det.
Lad os også sige, at det turde være tydeligt for enhver, at forfatteren visse steder MÅ have tænkt sig selv og skrevet sig ind i historien. Hvorfor skulle man ikke det, når man nu kan, har talent for det og oven i købet har noget at byde på.
Hvor meget mere spændende kan det blive, og hvor behersket og for spændingsgenren et elegant afsæt er det ikke lige, når Michael Plessner i mørke befinder sig i en havareret bil med blodet dryppende fra et sår i panden uden, at han aner, hvor han er. Og når der på passagersædet sidder en livløs kvinde, mens han i en rygsæk finder en harddisk og en håndfuld reagensglas med vandprøver. Han kigger op og ser, at himlen oven over er fyldt med helikoptere, der lader sine lyskegler skrælle gennem skoven . . .
Værso´, så er der serveret.
Ratschack forstår sig på de enkle virkemidler, der skaber spænding og plots.
Hvis vi så også fortæller, at Plessner formedelst en halv million for FET skal bringe en pakke hjem til København fra Kola-halvøen, altimens den russiske efterretningstjeneste også har SINE interesser.
Så får man ikke sovet ret meget den nat, hvis man vel at mærke overhovedet forsøger at falde i søvn.
Forfatteren forstår at veksle mellem nutid og fortid, så man forstår lidt mere af, hvad der driver Plessner, og det er rigtig sympatisk og giver bogen og personbeskrivelsen tyngde og realisme. Samtidig er han dygtig til at kombinere det actionprægede med en god forståelse for at kombinere menneskelighed og varme med målrettede missioner og overlydsknald fra automatvågen.
Hej Michael. Jeg sover længe efter nattevagten. Der ligger penge til aftensmad. Knus mor.
Hvor sødt.
Menneskeligheden bliver også drevet frem set i lyset af, at Plessner får masser af tærsk og forsøger at skærme for sig, som enhver af vi læsere ville gøre, hvis lige pludselig en flok drenge går til angreb på ham i en blodrus. Humoren fejler heller ikke noget. Hvad med denne:
Hvad er forskellen på en myg og en CEO? Myggen vil indrømme, at den er en blodsuger.
Så når vi lægger det hele sammen, er her ikke bare tale om spænding derudaf, vilde jagter, ensporede trusler og store dramer. Her er tale om noget holistisk og meget mere helstøbt, end man er vant til indenfor spændingsgenren, og det er det, der gør læsningen af Thomas Rathsacks bøger til yderst tilfredsstillende læsning.
En enkelt, kort læseprøve fra bogen, hvor missionen til Kola er under opbygning:
"Hvert år rejser tusinder af turister til Kolahalvøen og fisker. Men skulle du blive kompromitteret . . . tja, så bliver en kold fangekælder på Kolahalvøen eller en arbejdslejr i Sibirien nok endestationen for dig. Nej spøg til side. Det er ikke nogen synderlig risikabel operation Men jeg må være ærlig og sige, at I tilfælde af, at du rent faktisk bliver snuppet, så har vi aldrig nogensinde hørt om dig...."
Lige i det afsnit irriterer en simpel stavefejl dog læsningen, idet I er skrevet med stort. Men lad nu det ligge. Bogen er en spændingsmæssig perle og en livagtig fortælling. |
Senest opdateret: Torsdag, 8. april 2021 14:31 |
Torsdag, 8. april 2021 11:43 |
Carsten Jensen Bjælken i mit øje 260 sider Politikens Forlag
Carsten Jensen har alt efter temperament altid været enten negativ, dommedagsmager og brovten - eller konstruktiv, kritisk, alternativt positiv mod en anderledes og bedre fremtid. Han har de seneste mange år på helt sin egen måde været i stand til at påpege de store mishager og ego-kræfter, der står i vejen for menneskelighed, varme og omsorg -, velvidende at han frastøder en masse mennesker, der nyder godt af (at bevare) det samfund, som er bygget op gennem generationer ved hjælp af forurening, kærlighed til penge, den herskende klasse og det bestående.
Kigger man nogle spadestik dybt i teksten i Carsten Jensens bøger, så kunne man fristes til at mene, at alle vel kunne blive enige om, at vold, hærværk, antikræfter, krige, udskamning og selvmord er hæmmende for væksten i ethvert samfund. Og at rettede vi os samlet efter den opskrift, som forfatteren indikerer i sin bøger, så ville vi være nogle skridt nærmere den bevarelse af den klode, vi som flest holder af og det liv, vi ønsker for vore børn og børnebørn. Han er skrap til at sætte fingeren på de steder, vi som yndere af et velværdssamfund smerteligt må konstatere, vi selv bidrager til at nedbryde. Det er ikke just munter læsning. Men ikke svær og er ofte en eye-opener til, hvad vi kan gøre for at gå fri af det forfærdelige. Carsten Jensens nye bog handler om filosofien bag magt, vold og krig, og hvordan vi som mennesker bærer os ad med at komme og forblive i en tilstand af selvpåført katastrofe og straf. Hvordan vi på den ene sider ønsker os et samfund, der rækker langt ud over evigheden, og hvordan vores egoer på den anden side nærmest er med til at grave vor egen grav og underminere og undertrykke og undergrave det smukke og skønne.
Lad os sige med det samme:
Det er en bog skrevet med omsorg, varme, engagement og kærlighed, selv om det er et tungt emne. Bogen er skrevet i form af 204 korte og letlæste kapitler, afsnit vil vi tillade os at kalde dem, som man læser ud i en køre, fordi man ikke kan lade være. Vi begynder et sted på Østerbro i København, hvor Carsten Jensen selv på cykel bliver overfaldet af en person, der mener, han ejer gaden. For at blive i cykelsproget, så læser vi en lille smule, at kæden dog her forlods er hoppet af, idet man får mistanke om, at her er tale om psykisk, syg mand, der bliver beskrevet både med opspilede øjne og som blind. Sidenhen stifter vi bekendtskab med soldater, der ganske vist bliver kaldt barbarer i uniform, og gerningsmanden i Las Vegas, der plaffede løs til en koncert-, men som bliver beskrevet som en ellers fredelig pensionist.
Her er enten bevidst tale om en beskrivelse af to forskellige typer voldsmænd og terrorister, eller også bruger Carsten Jensen blot sin egen historie for at komme igang.
Det er også i orden, selv om man kunne undres lidt, for verden er fyldt med farlighed, terror, krig, mord og folkemord, som det lykkes for Carsten Jensen at få sat ind i en kontekst af alliance mellem ondskab og frihedsdyrkelse.
Man sidder tilbage med følelsen af en vanvittig begavet fortælling om, hvordan en veludviklet klode som vores kan tillade de krige, konflikter og al den vold, vi oplever på psyke, sjæl og ikke mindst i form af direkte drab.
|
Senest opdateret: Torsdag, 8. april 2021 12:22 |
Kontakt i professionelle relationer |
|
|
|
Onsdag, 7. april 2021 11:55 |
Helle Alrø, Lise Billund og Sine Maria Herholdt-Lomholdt Kontakt i professionelle relationer 248 sider Aalborg Universitetsforlag En vigtig bog der umiddelbart henvender sig til studerende, forskere og professionsudøvende. Men vi skal hilse og sige, at den med fordel kan læses af alle, der har med mennesker at gøre og i særdeleshed på ledelsesniveau. Det hele handler om dialog og syn på hinanden, og ikke mindst, at den professionelle, lederen f.eks. gennem sit virke bør tage vare på en måde, så den anden træder frem og bliver meget synlig. Ikke kun som lønmodtager, mellemleder eller patient, klient eller bruger. Men som et medmenneske, en holistisk helhed. Gennem teori, oplæg til øvelser og naturligvis med alenlang erfaring på området giver forfatterne deres bud på, hvordan et menneskes trivsel og vækst i livet er afhængig af nærende relationer. Og også hvordan man meget hurtigt og egentlig utilsigtet kommer til at give slip i det nærende, og det varme, engagerende og ansvarlige miljø.
Og bogen kommer med anvisninger på, hvordan man hurtigt kan få vendt skuden, fordi selv om kontakten mennesker imellem er under pres i professionelle sammenhænge og i det hele taget, så findes den dog, mange gange direkte overraskende steder.
Bogen er hverken nørdet eller højtragende, den er lige til at gå til, og interesserer man sig professionelt eller privat for at gøre sit bedste for at bevare folks selvudtryk og synlighed, så er bogen meget givende. |
Senest opdateret: Onsdag, 7. april 2021 12:04 |
Tirsdag, 6. april 2021 10:15 |
Max Ulrich Klinker Pastorale 601 sider Brændpunkt
Den absolut bedste bog fra den danske forfatter, gennem mange år bosat i Sydfrankrig. Forfatteren trækker vidensmæssigt på sin erfaring indenfor luftfarten og sin interesse for Churchill, 2. verdenskrig, flyvemaskiner - og herudover sin kærlighed til sproget og de sproglige finurligheder, der kræves i dagens volumniøse og konkurrenceprægede bogmarked. Han er endvidere god til citat- og locationdropping. Eksempelvis får vi foran os serveret den herlige ordveksling mellem Lady Astor, der registrerer, at Churchill er fuld, mens statsmanden så kvikt replicerer, at han er ædru imorgen, mens hun fortsat er grim.
Oplægget til bogen er anden verdenskrig, der er lige om hjørnet, og England forbereder sig på kamp. Herman Andersen er en ung, dansk RAF-pilot, der forsøger at gøre sit arbejde så godt som muligt, alt imens hans hormoner forsøges holdt i have, mens han har et pænt, som man nu siger, øje til den noble, engelske pige, Anne.
Vi kommer op i flyvemaskinerne og er med ved nogle nederdrægtige, og paradoksalt nok også charmerende, bombetogter, og det er åbenlyst, at forfatteren har haft en fest og lader nærmest læseren selv sidder i cockpittet, mens han manøvrerer sin flyvemaskine ud i ekstreme positioner.
Så får vi fine hints til Browns Hotel i London, Coventry, Esterelbjergene, Reims by, Lyon og i baggrunden Vera Lynns evigtunge Wish me Luck...., kultiverede henvisninger til Fred Astaire og Ginger Rogers, lady Hexborough, Hetley Hall, sikkert inspireret af Henley Hall, vi er med på øvelsestogter, vi får en indføring i holdningerne fra daværende eskadrillechefer til stofmærker med Denmark på. Og vi kommer også en tur til Nice, hvor forfatteren er på absolut hjemmebane, idet han har kontor her og personligt bor i nærheden. Så dette område elsker han, og det fremgår tydeligt i bogen. Det bliver ikke hverken overdrevet og patetisk, nærmere engageret og anvisende.
Under palmerne voksede der græs, men også mange blomsterbede med primula og tagetes eller andre blomster, der kunne ligne. En bil magen til taxien dyttede bagved . . . .
Det er fint forfatterarbejde at beskrive en hjemegn nøgternt og med strejf af det eksotiske, idet solnedgangen i Sydfrankrig i et af bogens kapitler får referencer til okker, karry og gurkemeje.
Det kan man så lige se for sig.
I det hele taget er bogen så fyldt med detaljer, både kærlighedsmæssige, historiske og geografiske, at man føler sig lidt mere dannet end før, når man klapper bogen i. Og der er megen dannelse i, skal vi hilse og sige, for det er en pæn stor bog.
Forfatteren har bestemt udviklet sin sans for detaljer og evne til at opfange, omsætte og beskrive, omend disse evner aldrig har fejlet noget. De er nu blot blevet mere forfinet.
A nice read, som Churchill sikkert ville have sagt. Øvrige titler af Max Ulrich Klinker er:
http://www.bogsyn.dk/index.php/litteratur/1339-padderok.html og http://www.bogsyn.dk/index.php/litteratur/1162-flyver-i-natten.html
samt
http://www.bogsyn.dk/index.php/smak.html
|
Senest opdateret: Onsdag, 7. april 2021 09:56 |
Tirsdag, 6. april 2021 09:45 |
Ulrik Lauritzen Flod 348 sider Brændpunkt En meget spændende måde at skrive en krimi på. Der er styr på handling, sprog og engagement. Og så er der godt med location droppings, så man med det samme føler sig hjemme og kan referere til de steder, årstal og begreber, man gennem tiden har som læser har haft reference til. Op en lille, dansk vadehavsø har en gruppe mænd holdt Karl Seibech skjult for omverdenen siden anden verdenskrig. I 1976 bliver han fundet død på stranden. Og i lommen har han nogle bånd, der afslører både hans og en række øboeres grumme fortid. En socialpsykolog ankommer til øen for at deltage i opklaringen af drabet sammen med kriminalkommissær Kristian Hansen. Og så kan det ellers nok være, vi blive vidne til en række begivenheder og hemmeligheder, der trækker dybe spor til en voldsom fortid. Det bliver alt lige fra knoglerester på bunden af en brønd, referencer til Argentina, hvor krigsforbryderen Adolf Eichmann fik et godt og velbetalt job, til flyvemaskinerne F-100 og G-288, Tirstrup Lufthavn, Sofielund, Havnevej og mangeandre steder, der vil være genkendelige for lokale og ikke mindst de, der interesserer sig for historier, krigsforbrydelser og ø-samfunds lukkethed, mistro og hemmeligheder. Slagtebænken og Lakolk Strand er også med. Bogen er hamrende spændende og dygtigt skrevet og redigeret, man flyver igennem den, og kommer til at tænke på de grusomheder, der fandt sted i generationerne, som sådan set er en del af det fodfæste, vi som danskere hviler på idag. Dejlig læsning. |
Senest opdateret: Tirsdag, 6. april 2021 13:06 |
|
Tirsdag, 30. marts 2021 00:00 |
Michael Dalgaard Tempelridderen fra Nord 308 sider Skriveforlaget
Altid spændende at læse om ordener, loger, tempelriddere, konspirationer og folk fra en slags underverden, der har skidte hensigter og har en plan om en ny verdensorden.
I bogen her er der så det ekstra trist, at tempelridderne, læs logebrødre eksempelvis i dagens Danmark, tvinges frem fra deres skjul, da ondsindede magter truer med at tilte alting. . . .
Sådan kan man i hvert fald tolke på det.
Michael Dalgaard kan noget med sproget, og han er fuldstændig toptunet med viden om opgør mellem kristne og muslimer så langt tilbage som i 1200-tallet, og som er et af lydtæpperne til de konflikter, vi oplever mellem religionerne idag.
Det er stærke og aktuelle sager, han beskæftiger sig med. Vi får en fin viden om sammenstødene, godt pakket ind i en blændende og spændende fortælling om en guldsmed, der lever det stille liv i København. Virker i en stor, møbleret herskabslejlighed på Frederiksberg i en pæn, ældre rødstensejendom. Har sin gang med den højesterang i Frimurerlogen på Blegdamsvej.
Men da han er efterkommer af en tempelridder, der kom til Danmark i 1200-tallet, så må han sammen med sin familie indse, at de er i fare, stor fare. Et stille og roligt liv som almindelig næringsdrivende bliver med ét forvandlet til kaos og død.
Bogen er fyldt med helvedes kræfter, der er igang, stormen der raser, missionen der er vigtigere end alt andet, et par hyrede gorillaer (som man nu snakker i 2018), og meget mere af ondskabens metierer.
Michael Dalgaard redegør i bogen for sin arbejdsproces, sin research og sin fantasi, hvilket virker yderst sympatisk og kompetent.
En spændende bog fra en verden, man ikke kender så meget til. Men gerne vil læse om af folk, der vitterligt ved noget om emnet. Og det gør forfatteren i højeste grad, for nu at blive i udtryk om grader . . . |
Senest opdateret: Tirsdag, 30. marts 2021 13:29 |
Tirsdag, 30. marts 2021 00:00 |
Mary L. Trump For meget og aldrig nok 248 sider Mellemgaard
Den får ikke for lidt med kritiske og nedladende bemærkninger om Trump og Trumpfamilien. Donald er fuldstændig uegnet som præsident, Donalds forkærlighed for splid, manglende evne til at lede, hans ekstremt dårlige og formentlig bevidste fejlhåndtering af den nuværende katastrofe, den følelse af splittelse, , som min farfar (Fred Trump. Donalds far, red.) skabte i Trump-familien, er det vand, som Donald altid har svømmet i, Fred ødelagde sin ældste søn (Marys far, red.) ved at nedgøre og ydmyge enhver del af hans personlighed . . . Fred ødelagde også Donald, man ikke ved at slukke for hans personlighed, som han gjorde med Freddy, i stedet kortsluttede han Donalds evne til at udvikle sig . . . osv osv.
Den nye bog her er lige udkommet på dansk, og den vil naturligt være en kærkommen udgivelse hos Trump-kritikere, som skal have lidt flere argumenter for, hvordan denne mand fik kæmpet sig ind i amerikansk politik på stort set ingen tid og endte med at blive landets præsident. Men den har på formidabel og meget afgørende vi også en ekstra mission, og det er nok så spændende. Den fortæller historien om, hvordan man i en familie som patriark - altså Fred Trump - spiller folk ud mod hinanden, fremhæver den ene søn for den anden, håner den anden så meget, at den ene overtager rollen som bøddel og en forlænget udgave af faderens mål om succes. Altså uden hvordan man i en familie grundlægger de følelser og mekanismer, der gør folk parate til enten at gå ned med flaget eller skabe resultater UANSET prisen for andre.
Det er nok med det øje, man skal finde værdi i bogen.
Meget af teksten i bogen kender vi jo. Hvordan Donald når til tops i en forretningsverden, der et langt stykke hen ad vejen er brolagt med korruption og humbug. Men det er også utroligt spændende at læse, hvordan Donald Trump samler sin familie til et familiemedlems fødselsdag i Washington og lader dem fragte i busser fra Trumps Hotel og så op ad Pennysilvania Avenue til Det Hvide Hus, og se så, hvordan de bliver modtaget, og hvordan det hele så er forbi i løbet af nogle timer.
Bogen er skrevet af Mary Trump, der er Donald Trumps niece.
Man siger jo, at man ikke skal skide i den rede, man er vokset op i. Og hun må have gjort sig, hvilket hun da også beretter om i forordet, nogle alvorlige overvejelser om, hvordan, hvorfor og hvornår, bogen skulle skrives og udkomme.
Men til slut er hun altså blevet enig med sig selv om, at det nu var tiden. Og som psykolog har hun på afgørende punkter set en mission i at beskrive, hvordan en familie bærer sig ad med at blive til monstre.
Hun fortæller, at meget af bogen er skrevet efter hukommelsen, og hvor den ikke rakt, har hun bl..a brugt internettet og opslagsværker til hjælp.
Det må da også have været nødvendigt for at hjælpe hukommelsen på gled over episoder, der strækker sig mange år tilbage, og man sidder som læser trods alt tilbage med en vis undren over, at det overhovedet kan lade sig gøre at have en så detaljeret hukommelse.
Nuvel, bogen er enorm interessant læsning. Og siger man gab, nu ikke mere Trump, så skal man ikke stå af. For det er ikke hver dag, at et familiemedlem "hænger" sin egen familie til tørre, hvad forfatteren ret beset har gjort ved hjælp af indsigtsfuldt men ok også bitre, syrlige og direkte hadske bemærkninger, og man får næsten ondt af pigebarnet, for hvad nu -; blev bogen for hende den succes, hun ville have, fik hun det ud, hun følte for, og opnåede hun det for den amerikanske befolkning, der jo vist også var formålet med bogen.
Vi har jo ikke Trump i Det hvide Hus længere, og bogen kan måske så være endnu et søm i den kiste, der skal forhindre Trump i at komme til magte igen i 2024.
Og så er det altså igen, at man skal sidde med hånden for det politiske øje og mere læse bogen som en værdifuld del af en fortælling om, hvordan Fred Trump, farmand, i den grad har ageret tyran og bøddel i en familie, der smertefuldt har lidt under den splittelse, den uro og den uetiske adfærd, der har bragt familien, hvor den er idag. Hvordan hans store iver efter at opnå succes med Trump Management har haft enorme omkostninger for resten af familien, der har lidt under hans fysiske fravær og psykiske terror -; som resten af USA, vil mange nok mene.
En ualmindelig barsk far og en svag mor der i Donald Trumps yngste år ofte var indlagt. Det er det, der har været med til at opretholde den slags ro og orden (læs brutal undertrykkelse) man ved læsning af bogen næsten får det indtryk, at det kan kun forekomme i terrorregimer.
Et sådant var åbenbart tilsted i Jamaica Estates i New York, hvor Donald Trump voksede op.
|
Senest opdateret: Tirsdag, 30. marts 2021 13:26 |
Onsdag, 17. marts 2021 15:58 |
Svend Westergaard Bogen om selvmord 64 sider Trykværket En bog der henvender sig direkte til de, der ind imellem overvejer den hurtigste og letteste udvej, men som også med fordel kan læses af kredsen omkring de, man ser har det svært. Den vil næppe kunne fange folk, der længe har besluttet sig for at være bedøvende ligeglade med det hele og bare vil herfra. Men de, der har haft tankerne inde på livet.
Bogen er fyldt med de sædvanlige positive budskaber om, at glasset er halv fuldt og ikke halvtomt, mørket forsvinder, når man tænder lys, send positiv adfærd ud, send folk kærlige tanker, accepter og giv slip, du er god nok, som du er. Osv osv.
Enkeltvis vil disse statements sandsynligvis ikke virke ret meget på folk, der har været tæt på afgrunden. Men samlet i en bog som denne, kan de redde menneskeliv. Og når man så tillægger, at bogen er bygget op omkring det, at mennesket består af både krop, sind og ånd, når både kristendommen og det spirituelle kommer ind over, og når bogen så endda er overskuelig at komme igennem og ikke et digert værk med på den ene side og den anden side; så er det som om, det kunne rykke det hele.
Som noget gennemgående gør bogen op med materialisme, fornuften og logikken og manglende pleje af ånden -, hvilket gør at man mister bevægelsesfrihed i livet; man mister eget fodfæste og forsøger sig med at leve omgivelsernes liv.
Her fortæller bogen, at ens sjæl er en del af en større gruppesjæl. Udover det daglige liv, herefter det astrale plan, følelser og velvære og tilsidst det mentale plan, tanker, følelser og drømme. Til allersidst: Det kausale plan.
Bogen bevæger sig en del rundt i den filosofiske, kærlighedsmæssige verden og påpeger hvordan viden uden visdom og åndelighed skaber fanatisme og grobund for flygtningeproblemer, som sender folk, der er trætte af krige og hævn op til os i Norden.
Herudover kommer bogen ind over reinkaration, ens intuition og den indre stemme, og hvordan man gennem meditation kan hjælpe sig selv til at lære at stole mere på sig selv.
I det hele taget indeholder den en lang række kontekster og redskaber til, hvordan man bedre bliver i stand til at leve ægte og holistisk. - Og dermed i sidste ende begynde at leve og ikke bare overleve, muligvis frem til et selvmord. |
Senest opdateret: Onsdag, 17. marts 2021 16:23 |
Tirsdag, 16. marts 2021 11:09 |
Gunnhold Øyehaug Præsens maskine 160 sider Gutkind
Forfatteren bryder smukt og fordelagtigt med en masse af de gængse måder at skrive bøger på. Det er befriende, at man kan samle sig om indholdet i bogen og nyde de relativt korte kapitler, uden at man skal tænke for meget over, om man lige fik det og det afsnit med. Alle kapitlerne er stort set skrevet fra øverste venstre hjørne og til nederste højre. Og nogle af kapitlerne slutter endda lidt morsomt med et og dermed er tiende kapitel færdigt eller og her slutter syvende kapitel eller og tale. Ordene kommer tilsyneladende ned på papiret, som de er tænkt, og det er ganske befriende, men det er helt sikkert da også kun tilsyneladende. For den norske forfatter er dreven med sine ord og sine lege med sproget, og det kan vi så nyde godt af. Og få cementeret, at man godt må bryde med normer og former for at få sin fortælling frem. Både den indre og den ydre. Anna og Laura er mor og datter. Da datteren er lille, kommer moderen til at læse et ord forkert i en roman. Og så knækker der en film, og der opstår nogle nye love og metafysiske forandringer for læseren, der får handlingen til at blive vendt på hovedet, og hovedpersonerne kommer til at leve i deres egne verdener - og hinandens - og ved siden af hinanden. Og tilbage igen. Nogle gange er den ene uden den anden, og den anden uden den ene.
Romanens essens er, at ting meget hurtigt kan misforstås, og at alt har sin betydning for den enkelte, om det er rigtigt eller forkert. Datteren kan sagtens have en mening med at kalde en fejemaskine for Præsens Maskine, selv om den vitteligt bliver kaldt en Præcis Maskine, som der står på den fejemaskine, hun så ser spejlvendt.
Der er mange og gode parallelle handlinger i bogen om både utroskab, styrketræning, musik og turneer. Den er ligeud ad landevejen og indeholder en lang række, dagligdags sekvenser og tanker, som enhver læser vil kunne identificere sig med. Og som er udkrystalliseret af meget vigtige, eksperimenterende og endda filosofiske tanker.
Og tænker vi som læsere videre, ja så er det måske på tide at bryde en smule ud ad rammerne og den konformitet, som Præsens Maskine så smukt og detaljeret fortæller, at det kan man sagtens. |
Senest opdateret: Onsdag, 17. marts 2021 11:59 |
|
|